Obľúbené príspevky

pondelok, augusta 29, 2022

pondelok, augusta 29, 2022

Ako vznikajú moje články: Grafická úprava


Na tento článok som sa tešila najviac zo všetkých z tejto minisérie o tom, ako vznikajú moje články, pretože tvorbu grafiky jednoducho milujem. Niekedy obrázok vytvorím ešte pred napísaním článku alebo až potom. Aj pri publikovaných článkoch sa mi stáva, že prejdem na iný štýl dizajnu a vytvorím nový titulný obrázok. Titulné obrázky vytváram, pretože mám pocit, že človeka zaujme skôr zdobený text alebo fotky, než samotný obsah článku. Fotky v článkoch a rôzne grafické prvky sú pre čitateľov veľmi dôležité, pretože ak je článok dlhý a namáhavý, dáva čitateľovi možnosť urobiť si krátku "prestávku" a potom pokračovať v čítaní.

Grafická úprava článku je na moderných blogoch veľmi dôležitá, pretože ešte skôr, než si čitatelia začnú zisťovať niečo o blogu, jeho autorovi a čítať články, do očí im udrie vizuálna stránka.

  • Dizajn: Najmodernejšie dizajny sú minimalistické biele, prípadne aj s veľkými titulnými fotkami. 
  • Fotky: Kvalitné, so zaujímavými kompozíciami alebo hrou svetla a tieňa. 
  • Členitosť textu: Nadpisy, podnadpisy, zoznam s odrážkami, odkazy, najdôležitejšie informácie označené tučným písmom


OBRÁZKY A FOTKY

MOJE ZAČIATKY

Kto kedysi fungoval na platforme blog.cz vie, že dizajn človeka dokázal potrápiť. Nefungovalo to tak smelo ako tu, ale tým šikovnejším dávala možnosť na veľkú kreativitu. Ja a moja kamarátka Peťa z Tvorivá terapia sme vytvárali dizajny od výmyslu sveta. S rúžovým pozadím, bodkovaným, s obrázkami v menu... Ona v tom bola lepšia ako ja a vo vytváraní dizajnov na web som ju nikdy nedobehla. 

Kamarátka Peťa mi ukázala photoFiltre studio 8 a to bolo alfa a omega všetkého. Neskôr som si začala pomáhať photoshopom, ale ten má toľko funkcii, že som radšej uprednostňovala starú klasiku. 


TERAZ

Koláže fotiek vytváram na befunky.com. Zvyčajne tu vytváram koláže z kníh ako napr. v článku Prečítané knihy 2021 a podobne. 

V článku Ako sa vysporiadať s kritikou sa mihla aj moja vlastná komiksová postavička vytvorená cez Pixton, ale o tejto stránke píšem viac v článku TU

Môj život sa zmenil, keď som sa snažila vyhľadať návrhy na obálky wattpad kníh. Výsledky vyhľadávania mi ponúkli aj vytvorenie si vlastnej obálky na knihu na stránke canva a táto stránka mi zmenila život. Vtedy ešte nebola taká populárna, nepoužíval ju každý, tak ako dnes. Postupne do nej pridávali nové funkcie. Práca v canve je veľmi jednoduchá a dokáže ju pochopiť každý. Na výrobu titulných obrázkov využívam "karty na šírku", ktoré mi plne vyhovujú. 


JA A FOTENIE

Tvorba obrázkov s nadpismi pre mňa bola ľahšia ako fotenie. Niežeby som bola lenivá, ale skrátka som nevedela vytvárať zaujímavé kompozície, ani nepoužívala mobil tak často, aby som mohla pridať ku každému článku nejakú fotku. 

Potom som si kúpila telefón Samsung A52, ktorý má pokročilý fotoaparát so štyrmi objektívmi: 

  • 12Mpx širokouhlý objektív 
  • (f/2,2), 5Mpx makro objektív (f/2,4), 
  • 5Mpx hĺbkový objektív (f/2,4 ks)
  • hlavný 64Mpx objektív (f/1,8). 
Ostré snímky garantuje optická stabilizácia. Kvalitu snímok vylepší účinné automatické ostrenie. Nevyhnutnou súčasťou je užitočná prisvetľovacia dióda. Pre nadšencov zapálených do selfie fotiek má mobilný telefón k dispozícii predný fotoaparát s rozlíšením 32 Mpx, ale ten nepoužívam až tak často ako zadné fotoaparáty. 

Pri fotení využívam denné svetlo (najkrajšie je jarné marcové slnko okolo pol deviatej). Pri umelom svetle (teda lampách atď.) nie je dobré ani kresliť, nie to ešte fotiť. 

Ak sa mi fotka zdá príliš tmavá, upravím ju v aplikácii Lightroom. Pre mobilné telefóny je zadarmo, no na notebooku alebo počítači si za to budete musieť priplatiť. Najviac upravujem expozíciu, kontrast, higlights, tiene a bielu a čiernu farbu. Čo sa týka efektov občas zvýrazním aj textúru, ale vo veľmi malom množstve. Ak budete chcieť fotky upravovať, dajte si pozor na prirodzenosť. Fotky sa snažíme zvýrazniť, nechceme z nich urobiť umelé. 


GRAFICKÁ ÚPRAVA ČLÁNKU

Veľa času venujem aj tejto oblasti a pri úprave si dávam záležať na detailoch. Ľudia neradi čítajú dlhé a súhrnne texty ako v bakalárskych prácach alebo monografiách. Naopak si článok chcú prečítať rýchlo, stručne, výstižne a hneď na prvý pohľad vidieť tie najdôležitejšie časti a podstatu obsahu. 

V tom mi pomáha najmä:

  • Členitosť textu na podnadpis, menší nadpis a odseky
  • Funkcia citovania, ktorá citáty, ukážky z kníh a podobne oddelí od zvyšku textu
  • Tučné písmo zvýrazní najdôležitejšie slová alebo vety v texte
  • Zarovnanie do bloku (tých päť čiar pod sebou) dodáva celkovému vzhľadu súmernosť a jednotu. Nič z riadku nevybočuje, nič nechýba. 
  • Zoznam s odrážkami/číslovaný zoznam používam v článkoch tiež často a tiež slúži na priehľadnosť a ľahkú orientáciu
  • Krížové odkazy na moje články môžu čitateľom poskytnúť ďalšiu inšpiráciu v oblasti, ktorá ich zaujíma. Ak sú na blogu prvýkrát alebo ich nezaujíma celý obsah blogu, iba konkrétna téma, môžu sa medzi článkami nerušene pohybovať
  • Odkazy na iné stránky pridávam postupne v priebehu písania článku. Keby som ich pridávala až na konci, stratila by som prehľad o tom, čo mám kde pridať, niečo by som vynechala atď. 

PODNADPIS

Menší nadpis

odseky

Toto je citát

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger