Obľúbené príspevky

streda, apríla 27, 2022

streda, apríla 27, 2022

Potrebné dokumenty a problém s aktuálnymi opatreniami

Prihováram sa vám o 1:25 v noci. Mala by som vstávať o tretej, pretože už o 7:30 odlietame z letiska vo Viedni, ale je vrcholne nepríjemné, keď sa potrebujete vyspať a nejde to. Šla som spať asi o 21:00, spala som do polnoci a odvtedy už neviem zaspať. Ak ani vy nedokážete zaspať, možno by vám pomohli tieto biblické verše. Snažila som sa modliť, ležala som na posteli a myslela na tmu, čo mi väčšinou zaberie, ale asi sa u mňa prejavila cestovná horúčka a jej príznakom je práve insomnia. Hlavou mi bežia rôzne myšlienky od tých pozitívnych až po tie negatívne a keď si konečne myslím, že sa mi myseľ naplno uvoľnila a som pripravená spať, len čo sa moja hlava dotkne vankúša, opäť mi myšlienky behajú v hlave ako pardubické kobyly. Oveľa romantickejšie by asi bolo povedať, že sa prelievajú a kvapkajú ako prúdy riek, ale to by asi úplne nevysvetľovalo môj presný stav. Stádo burlivých koní, ktoré sa v nevhodnom čase odtrhli z reťaze to vyjadrujú lepšie. Každopádne, mojim záberom v tomto článku je hlavne povedať, čo som si zbalila so sebou do kufra, či sa bojím letu a uviesť vám ďalší z mnohých príkladov Slovenskej hlúposti a zásady: "Ak sa človek priveľmi teší, niečo sa musí pokaziť". 

Letenky máme do ekonomickej triedy, letíme dnes o 7:30 zo Swechatu s prestupom v Londýne. Naspäť by sme mali letieť s prestupom v Barcelone. Letenky s prestupom sú oveľa lacnejšie a nemáme ani sedadlá pri sebe, takže sme asi vyplnili prázdne miesta, čo takisto ušetrilo zopár eur. Do dneška alebo včerajška, neviem to presne, sme čakali na "odbavenie" letiskom a prišli nám aj letenky spolu s palubnými lístkami. Veľmi ma potešilo, že pri lete z Viedne do Londýna sedím pri okne a budem mať skutočne skvelý zážitok. (Aspoň dúfam). Dnes som sa teda konečne začala poriadne tešiť, napísala článok a zverejnila príbehy na instagrame, ale čo čert nechcel...


OPATRENIA

Aktuálne opatrenia sú naozaj rôznorodé, ale najlepším riešením je mať plné očkovanie. U nás je aktuálne platná aj tretia dávka, takže som dobrovoľne nasilu musela byť "zodpovedná" a dať sa zaočkovať. Považovala som teda za vyriešené akékoľvek opatrenia v rôznych štátoch, kam pôjdem.
Na tejto stránke sa človek môže dočítať o všetkých potrebných opatreniach: Pre mňa boli dôležité Spojené Kráľovstvo, Španielsko, Portugalsko a ako sa ukázalo aj Rakúsko.
  1. SPOJENÉ KRÁĽOVSTVO: berie covid-19 ako ďalšie bežné koronárne ochorenie
  2. ŠPANIELSKO: V prípade tranzitu cez Španielsko do iných krajín nepredkladáte sanitárny formulár, ani nijaké z uvedených potvrdení za predpokladu, že neopustíte prístavné alebo letiskové prostredie a že pobyt v Španielsku nepresiahne 24 hodín.
  3. PORTUGALSKO: 
    • negatívny výsledok molekulárneho testu na COVID-19, nie starší ako 72 hodín (RT-PCR, RT-qPCR, NAAT),
    • alebo negatívny výsledok rýchleho antigénového testu realizovaného 24 hodín pred vstupom na let,
    • alebo kompletné očkovanie, t.j. minimálne 14 dní a maximálne 270 dní po podaní druhej dávky (jednej dávky v prípade vakcíny Johnson), resp. booster dávku, vakcíny. Akceptujú sa len vakcíny schválené EMA,
    • alebo prekonanie COVID-19 počas obdobia 180 dní pred cestou do Portugalska.
Najvýhodnejšie pre mňa bola 3. dávka očkovania, čo som poctivo splnila a dala sa zaočkovať. Potom už len stačilo si stiahnuť covid pass. Lenže Slovensko je Slovensko a v mojom meste, kde som sa bola očkovať, vo vakcinačnom centre ma nedali do systému NCZI, takže som evidovaná ako "neočkovaná". Keď sme prišli na to, že mi nejde stiahnuť certifikát o očkovaní, okamžite sme volali na info linku NCZI, kde nám pani povedala ako sa veci majú. Obratom sme volali ono (hlúpe) vakcinačné centrum, ale na poliklinike nám veľmi ochotná pani povedala, že sa tam dá dovolať iba v pondelok, stredu a piatok a viac ju nezaujímalo, z akého dôvodu voláme. Následný postup, ktorá nám pani z info linky poradila bolo zohnať papier, ktorý som dostala pri očkovaní, lenže ten zostal doma v prázdnom byte. Tento papier je veľmi dôležitý, lebo je vlastne jediným dôkazom, že mi skutočne v tele koluje posilňovacia dávka a je dôležitý aj preto, že sme tretiu dávku videli ako jedinú možnosť. 

Takže nastali hodiny mučivého čakania počas, ktorého som totálne rezignovala a chcela si ísť kúpiť lístok na vlak domov, až po pokusy získať informácie o tom, čo vlastne máme robiť a čo v Rakúsku platí alebo neplatí, pretože zo skúseností niektorých cestujúcich do zahraničia sme vedeli, že v Rakúsku nematkovo kontrolujú covid passy a bez nich ma nepustia do lietadla. 

PLATNÉ OPATRENIA V RAKÚSKU: 
  • 3G = OTP (očkovaní, po prekonaní COVID-19 alebo testovaní - je možné predložiť PCR test, antigénový test, samotest)
  • 2G = OP (očkovaní a po prekonaní COVID-19)
  • 2G+ = OP+PCR test
  • Booster = 3 očkovania pri dvojzložkovej vakcíne (BioNTech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca alebo 2 očkovania s Janssen)
  • Platný covid pas pri 2 zložkovej vakcíne je:2 očkovania alebo 1 očkovanie a prekonanie: platnosť 180 dní od posledného dátumu
  • 3 očkovania alebo 2 očkovania a prekonanie: platnosť 270 dní od posledného dátumu

Vďaka bratovi, ktorí dostal doma sme sa potom konečne dopátrali k potrebnému dokumentu a znova volali NCZI, kde nám to zdvihla ďalšia pani. Tá nám poradila, že musíme vyplniť formulár, v ktorom uvedieme svoju požiadavku a do prílohy dáme aj fotku spomínaného papiera a nech potom zavoláme znova a zvolíme "klapku" č. 0
Znova sme vysvetlili, čo je vo veci a aká chyba sa stala, táto pani do istoty znova skontrolovala údaje v systéme, ktoré sa nenašli ani pod mojim rodným číslom, ani pod menom. Vysvetlila nám, že formulár poslala technikom, ktorí tento problém so všetkou pravdepodobnosťou vyriešia až zajtra (dnes), čo je už veľmi neskoro. Bola veľmi ochotná a snažila sa nám pomôcť, pozrela nám opatrenia v každej krajine, na ktorej letisko pôjdem a pokúsila sa nám vysvetliť, že podľa aktuálnych platných nariadení v Rakúsku by mi mal stačiť aj antigénový test. Ochotne nám našla všetky odberové miesta v Bratislave, ktoré robia až do večera a ja som sa na jej radu šla otestovať.
Je typické Slovenské určiť vinníka a nepriznať chybu, ale v tomto prípade je to naozaj nepríjemná situácia, pretože to vôbec nebola naša chyba, že sme boli "nezodpovední" a nezabezpečili si potrebné doklady, bola to chyba vo vakcinačnom centre a to uznali všetky panie z NCZI, s ktorými sme komunikovali. Napriek tomu ešte stále nemám istotu, či dnes do toho lietadla vôbec nastúpim a to aj napriek tomu, že som sa veľmi snažila urobiť všetko správne. Je škoda sa hnevať alebo rozčuľovať nad niekoho hlúposťou, pretože mýliť sa je ľudské, to len tie okolnosti, v ktorých sa problém vyskytol je do kotla tlejúci. 
Táto skúsenosť mi priniesla ponaučenie, že sú ľudia a ľudia. Niekto je veľmi ochotní spolupracovať a iní svoju prácu nerobia poriadne, preto to vyzerá tak, ako to vyzerá. Už neraz som písala o tom, že každá práca je dôležitá a potrebná a ak ju človek robí dobre, je jedno na akej je pozícii, aj tak môže byť úspešný. O tom si ale môžete prečítať článku - "polnočnom slovíčku o živote, motivácii a práci".

ČO SI SO SEBOU BERIEM DO PORTUGALSKA
Odbavená batožina: kufor do 20kg
Príručná batožina: ruksak do 10kg
  • doklady
  • prefotený pas (dať aj do odbavenej batožiny aj s adresou campu)
  • tekutiny do 100ml
  • Odporúčané bolo aj: kapsička na krk na mobil 

Potrebné dokumenty:
  • vytlačený covid certifikát 2x 
  • prefotená asistenčnú kartičku poistenia
  • prefotená európsku kartičku poistenca (to je druhá strana kartičky poistenca)
  • v prípade, že by sme niečo platili v nemocnici, treba pýtať doklad o zaplatení, ktoré sa následne na Slovensku posielajú do poisťovne
  • covid opatrenie nie sú, iba Potrugalsko (v prípade, že ste 3x zaočkovaní)
  • https://portugalcleanandsafe.pt/en/passenger-locator-card

AKTUÁLIZÁCIA: 5.5.2022 - tak som nakoniec letela. Kontrolovali nás iba v Londýne, čo bolo naozaj prekvapenie, keďže už považujú covid-19 za bežnú chorobu. Ale brali mi do úvahy ten potrebný papier, áno, ten papier, ktorý som tak veľmi potrebovala, aby som mohla dokázať, že som bola skutočne zaočkovaná. No a Portugalsku nás chlapík chcel skontrolovať a potom, keď sme začali vyťahovať covidpassy, tak sa začal smiať a povedal, že teraz netreba. 

 


Stalo sa vám už niečo podobné?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger