pondelok, apríla 25, 2022

pondelok, apríla 25, 2022

Idem na camp o ekológii - “Do coração à terra”


V článku "Ako osláviť Deň Zeme som sa vám na záver prihovorila týmito slovami, ktoré by som dnes rada dala na začiatok: Ešte po bodke na záver chcem povedať, že ja Deň Zeme oslávim o týždeň neskôr a to tým najlepším možným spôsobom. Dostala som ponuku ísť v rámci svojej dobrovoľníckej činnosti na camp o trvalo udržateľnej ekológii s názvom "Do coração à terra", čo v preklade znamená "Zo srdca na Zem" a koná sa, ako už názov napovedá v Portugalsku! Takže vďaka organizáciám eRko a CIDSE strávim krásny týždeň v Portugalsku na mieste zvanom Casa Velha, blízko Fatimy, kam tiež pôjdeme. Na konci tábora sme si ešte s kamarátkami zaplatili hostel v Lisabone, kde strávime jeden krásny deň, prespíme a na druhý deň hurá domov, takže sa na to už veľmi teším. 

Dnes by som tento článok chcela venovať práve Campu, ktorý má čaká už o dva dni! Rada by som v ňom zhrnula ako som túto ponuku dostala, či bolo nejaké výberové konanie, ako som sa na tento camp pripravovala, ako prebiehal "prvý kontakt" s ostatnými účastníkmi. Tento camp je z môjho pohľadu skutočne veľmi pokrokový a skutočne ekologický. Budeme pracovať v záhrade, budeme mať vegetariánsku stravu a legendy hovoria, že sa budeme aj sprchovať dažďovou vodou.

PONUKA
Určite by som našla aj presný dátum, kedy mi z eRko strediska prišiel mail, v ktorom bola ponuka na camp o ekológii v Portugalsku, ale to nie je dôležité. Prečítala som si obsah správy, povzdychla si, zavrela okno a mail vymazala, pretože moja jazyková bariéra je príliš veľká na to, aby som sa niekam vybrala. Na celú ponuku som už takmer zabudla, keď mi v nejaký večer zavolala ďalšia členka PEPO komisie (pedagogicko-poradenská komisia v eRko), či som si ten mail všimla a čo teda hovorím. Povedala som jej ako sa moja skutočnosť s jazykom má, ale ona ma uistila, že nemusím vedieť jazyk veľmi dobre a že sme teda túto ponuku dostali iba vybrané osoby, pretože sa budeme spolupodieľať na obnove kampane "Detský čin pomoci", ktorý už tento rok dostane nový "look". Následne som to povedala rodičom. Myslela som si, že ma nikam nepustia, lebo situácia vo svete je čoraz horšia, ale oni ma prekvapili. Boli nadšení viac ako ja a určite ma v tejto ceste podporujú. Za to som im veľmi vďačná, lebo ma na to navnadili viac ako ja.

VÝBEROVÉ KONANIE
Zúčastnila som sa videohovoru, počas ktorého nám spolupracovníčka v eRku vysvetľovala, čo tento camp vlastne je, pretože ona sa ho zúčastnila pred piatimi rokmi a čo teda by sme približne mohli očakávať. Mala som pocit, že je to už isté, ale tak to nebolo, pretože vo výbere sme boli štyri a ísť mohli iba tri, takže ma čakal "pohovor" v angličtine. Nebolo to ani tak o tej gramatike, ale skôr o tom ako reagujeme, aj keď niečomu nerozumieme, či chceme rozprávať alebo sme zakríknuté. To som vedela, že už z toho nič nebude kvôli jazyku a bola z toho viac deprimovaná ako na začiatku. Vplyvom Božej vôle alebo okolností sa jedna musela odhlásiť a tak sme zostali iba tri, presný počet účastníkov, ktorí zo Slovenska môžu ísť. 

OPAKOVANIE SI ANGLIČTINY
S vervou som sa chytila do opakovania si angličtiny. Naposledy som po anglicky rozprávala asi pred dvoma rokmi a musela som si osviežiť naozaj všetko, aj tie najjednoduchšie slová a vety. V rýchlo vyzerala moja príprava v tejto oblasti asi takto:
  • Aplikácia duolingo - je to aplikácia, v ktorej si vyberiete jazyk a začínate prakticky od začiatku. Aplikácia obsahuje rôzne cvičenia na skladanie viet, dopĺňanie alebo dokonca v nej musíte urobiť nahrávku ako čítate nejaký text
  • Najpoužívanejšie frázy - naša angličtinárka na strednej škole vždy hovorievala, že ak sa chceme naučiť dobre jazyk, máme si skúsiť vyhľadať najpouživanejšie frázy alebo 100 najpoužívanejších slov, naučiť sa ich, potom prejsť na 200 najpouživanejších slov atď. Tak som si čítala a písala frázy
  • Lepiace papieriky - Lepiace papieriky som si polepila rôzne po byte k bežným predmetom ako sú napr. skriňa, panvica, uterák... stále, keď som išla okolo, tak som sa na to pozrela, prečítala a postupom času sa mi to vtesnalo do hlavy
  • Písanie po anglicky - S kamarátom som si písala cez sociálne siete po anglicky. Nebolo to nejako intenzívne, mali sme iba nejaké krátke opakovacie chvíľky, ale pomohlo mi to "naštartovať" rozum a skúšať skladať vety. Čo som nevedela, snažila som sa to opísať vlastnými slovami a on už ma opravil ako by to malo byť gramaticky správne. (Väčšinou mi to nešlo a bola som z toho deprimovaná :D ) 
  • Premýšľanie v angličtine - keď som išla autobusom alebo sme boli na záhrade, snažila som sa v hlave si skladať rôzne vety, ktoré by som mohla potrebovať. Vďaka tomu som prišla na to, ktoré slovíčka nepoznám alebo neovládam a musím si ich vyhľadať a naučiť sa
  • Náhodné skúšanie - Môj brat mi často nahadzoval slovíčka, ktoré by som mohla potrebovať, pýtal sa ma, či viem ako sa opýtať na cestu, či viem povedať, keď ma niečo bolí alebo potrebujem lieky... 
  • Slovníček - v obchode som našla malý slovníček A6, ktorý bol výborný hlavne v tom, že sa v ňom nachádza deliaca čiara, ktorá rozdelila jednu stranu na dve a ja som si tak mohla zapísať slovo a na druhú stranu jeho preklad v pekných stĺpcoch. Slová som si napísala podľa abecedy a na koniec slovníka som napísala všetky slová zo slovnej zásoby o ľuďoch a prírode.
  • Šikovné leporelo - Je to malé modré leporelo veľkosti A6, v ktorom sa nachádza prakticky všetko, čo človek v angličtine potrebuje vedieť. Od nepravidelných slovies, cez rôzne časy, vysvetlenie o počitateľnom - nepočitateľnom, členy, hovorenie časových údajov a mnoho ďalšieho... Toto leporelo mám už dlho a beriem si ho so sebou aj do Portugalska
  • Zošit - Ďalej mám zošit s krúžkovou väzbou, do ktorého som si pripravila niektoré texty, napr. o sebe, o mojej rodine, o našej záhrade, o papagájovi. Tieto pripravené texty som si dookola čítala, aby som si 
Aj keď som si to všetko pripravila a prešla si tým, naozaj nemajte pocit, že som v angličtine nejaký expert. Osobne si myslím, že doma je každý hrdina, má pocit, že to vie, ale je dosť možné, že keď prídem do Portugalska, budem na novom mieste, s neznámymi ľuďmi, budem taká vystrašená, že zabudnem aj to ako sa povie - My name is... 


VIDEOHOVOR S ÚČASTNÍKMI - CALL
Asi pred dvoma týždňami sme mali videohovor s organizátormi a "participants" (účastníkmi). Spolu so mnou sú to ďalší mladí ľudia odhodlaní zmeniť svet k lepšiemu. Campu sa zúčastnia ľudia naozaj z najrôznejších kútov sveta, ktorí spolupracujú s CIDSE. Boli (na videohovore) a budú (na campe) účastníci z Kanady, Francúzska, Talianska, Belgicka, Holdanska, Španielska, Nemecka...
Počas tohto "call" nám vedúci projektu kampaní Giorgio a projektová asistentka Fanny rozprávali nejaké informácie o campe, čo si máme priniesť a takisto nás rozdelili do skupín, kde sme boli asi traja účastníci a spoluorganizátorka campu. Mali sme odpovedať na tri otázky, z ktorých sa vytvorila aj virtuálna nástenka. 

Čo od campu očakávam...
  • naučím sa lepšie rozprávať po anglicky
  • veľa inšpirácie na články, do života, do obnovy kampane
  • zmenu jedálnička (nebudem vegetarián, ale chcela by som sa opäť stravovať zdravšie)
  • ochutnám nové jedlo

Čím prispejem...
  • Svojou energiou
  • Svojou neúnavnou prácou
  • Skúsenosťami v starostlivosti a o záhradu

Čoho sa obávam...
  • rozprávať po anglicky
  • závisti, že ostatní majú lepšiu krajinu ako my...
  • zabudnem doma niečo veľmi dôležité 
  • počas svojej neprítomnosti budem mať nejaké problémy v škole
  • camp zbehne veľmi rýchlo
  • po návrate sa mi nebude chcieť učiť sa na skúškové obdobie

A v neposlednom rade by som vám chcela predstaviť aj približný program, ktorý nás tam bude čakať. Fotku z paddletu, kde si môžeme prečítať program si môžete pozrieť vyššie. 

Bežný režim dňa: 
  • TOPIC - hlavná téma dňa, rôzne vnímania Zeme
  • Raňajky, obed, večera
  • Spustenie tábora a spustenie dňa
  • Spirituálny čas
  • Kolektívna práca
  • Reflexia v skupinách 
  • Poďakovanie za deň

Špecifickejšie plány dňa: 
  • Spoznávanie Casa Velha a ľudí, ktorí tam pôsobia
  • Svedectvá účastníkov
  • Herný večer
  • Púť do Fatimy
  • Posedenie pri ohni (Je tam napísané Fire talks, tak si pod tým predstavujem niečo také)
  • Voľný večer
  • Svätá omša
  • Local comunity party (na to sa veľmi teším, lebo tam budeme predstavovať svoje štáty (organizácie), pripravíme si krátky program a ochutnáme typické jedlá z rôznych krajín)
  • Brainstorming o budúcej práci CIDSE
  • Hry rôznych organizácii (vymeníme si skúsenosti)
A našim posledným bodom programu bude cestovanie späť do Lisabonu a domov, ale ako som spomínala, tak mi ešte zostaneme v Lisabone a presný program zatiaľ ani nemáme vymyslený, takže po vymyslíme počas letu. 

Takže toto je veľmi rozsiahly článok, do ktorého som určite nedala všetko a ak to bude možné, tak určite ho ešte v priebehu dnešného dňa nejako doplním, prípadne napíšem ďalší, napr. o tom, čo som si zbalila so sebou do Portugalska. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger