ROZHOVOR: Lucia z marigold.journal

fotka od marigold.journal

Po lete štartuje nové kolo rozhovorov, tentokrát som si pre vás pripravila rozhovory s umelcami/tvorcami vlastných produktov. Nevybrala som si ich náhodne, ich tvorbu sledujem/kupujem už nejaký čas a máme podobné hodnoty, či už je to viera, láska k prírode a v neposlednom rade aj ku kvalite. 

Dnes by som vám chcela predstaviť Luciu z marigold.journal. Lucia si vytvorila vlastný e-shop, ktorý ctí hodnoty ako sú: Jednoduchosť, príroda, prozreteľnosť a vďačnasť za "obyčajné veci" ako sú napríklad rastliny v jej záhradke, doma upečený chlieb, štebotajúce vtáky, rannú kávu a lúče slnka... Cítim, že som s Luciu na jednej vlne, aj ja sa snažím vnímať veci ako ona a prostredníctvom rozhovoru s ňou by som to chcela ukázať aj vám. 


1. Na úvod nám povedz niečo o sebe a o svojom e-shope. Prečo si si vybrala meno marigold.journal?

Volám sa Lucia. Bývam pod Tatrami v útulnom bytíku s mojou mačkou Pepsi. Mám rada skoré pokojné rána, prechádzky lesom a prácu v mojej záhradke, kde si pestujem zeleninu a kvety. Pôvodne som začínala s „Denníkom jednej duše“, po čase som chcela (najmä kvôli instagramu) niečo univerzálnejšie čo sa týka jazyka, a tak sa časom vytvorilo toto meno. „Marigold“ sú aksamietky, sú to kvety, ale zároveň veľmi užitočné v záhrade, a „journal“ je o denníkoch a písaní, čo som mala už od detstva veľmi rada. Zostalo mi to doteraz a každý rok si píšem denník, zošity a diáre aj predávam v eshope, takže je to celkom príznačné. A spojenie „marigold journal“ tým pádom podľa mňa celkom výstižné. : )


2. Ako vznikol tento nápad mať vlastné internetové papiernictvo? 

Vznikal veľmi dlho, po mojom návrate zo zahraničia na Slovensko. Vedela som len, že chcem robiť niečo kreatívne, ale pri mojich mnohých záľubách som dlho nevedela, čo konkrétne. Po čase som si uvedomila, že by som sa za to asi mohla modliť. Dnes je to pre mňa úsmevné, že mi to v tom čase nenapadlo hneď. V modlitbe sa to pomaly všetko dalo dokopy: papier, grafika, farby, modlitba... až vzniklo kresťanské papiernictvo. Akosi to ide postupne ďalej a celé je to teraz pretkané aj prírodou a Božím stvorením.


3. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu?

Instagram je pre mňa skvelý zdroj inšpirácie. Zároveň už spomínaná príroda. Fascinuje ma, ako všetko rastie zo semiačka, milujem kvety a les, pozorovať vtáky, všetky tie farby, mesiac a oblaky a hviezdy... dlho by som o tom mohla básniť. 


4. Akými slovami by si popísala seba a svoju tvorbu? Aký je tvoj štýl? (Počula si už o výraze cottagecore?)

To je pre mňa veľmi ťažká otázka, sama na ňu stále hľadám odpoveď. Páči sa mi viac štýlov, spomínaný cottage core, vintage, vidiecky štýl, mám rada staré krásne veci, zároveň mám rada jednoduchosť a čisté línie, pastelové a zemité farby. Často sama neviem, čo chcem. :D Či urobiť zápisník kvetinkový a farebný, lebo zároveň sa mi páči aj len zopár slov písaných na písacom stroji na jednoduchom podklade. Stále sa učím to nejak skombinovať.


5. Čo je pre teba v živote a pri práci najdôležitejšie?

Po ťažšej otázke je táto pre mňa celkom jednoduchá. Robiť všetko v láske, v súlade s Božou vôľou a na jeho česť a slávu. Modlím sa, nech je môj život modlitbou a moja večnosť nebom.


6. Ako vyzerá tvoj tovrivý kútik? Máš pri tvorbe nejakú rutinu? (napr. že si urobíš čaj atď.)

V mojom pracovnom kútiku mám veci od počítača a tlačiarne až po šijací stroj. :D Nemôže chýbať výzdoba, v poslednom čase výhradne prírodná. Prestala som si kupovať dekorácie a okrem lisovaných kvetov, listov, šišiek a pierok mám na stenách maximálne nejaké obrázky, citáty alebo printy. A rutinu asi nemám, občas si poobede urobím kávu a to ma trošku nakopne – ale ani nie tak pre ten kofeín, ako skôr preto, že tá šálka pekne vyzerá pri diári a klávesnici. :D


7. Akým procesom prechádzajú tvoje výrobky od nápadu až po predaj?

Veľmi jednoduchým a obyčajným. Nápad - ak vydrží dlhšie a premieľa sa mi v hlave, začnem skúšať kresliť a navrhovať ho v programe. Napríklad takú obálku na zápisník, pozriem si nápady na Pintereste a Instagrame, skúsim niečo nakresliť, potom vnútorné strany, predstavujem si, ako by som ho používala ja, aby bol hlavne funkčný a praktický. Keď mám produkt prichystaný a navrhnutý, oslovím tlačiareň, dohodneme sa na papieri a detailoch a potom sa už teším a čakám, kým produkt príde. Medzitým chystám produkt na predaj, vytvorím položku v e-shope, kalkulujem cenu, keď produkt príde, dosť času zaberie fotenie a úprava fotiek. S fotkou už môže ísť produkt do predaja.

fotka od marigold.journal

8. Máš okrem e-shopu aj inú prácu? Aké to je živiť sa umením? 

Nemám inú prácu, živí ma e-shop a grafika. Zákazníkov na grafické práce mám ešte z čias, keď som na mojej stránke ponúkala aj toto vo forme tvorby loga a tlačovín. Teraz to už neprezentujem, veľmi ma nenapĺňa, ale pomáha mi to zarobiť ďalšie peniaze na živobytie. Živiť sa umením je veľmi špecifické, zaujímavé aj náročné. Ja napríklad milujem to, že si sama určím, kedy budem kresliť, kedy robiť grafiku, posielať zákazky a kedy pôjdem robiť do záhradky. Zároveň je to náročné byť sám sebe pánom, mnohí živnostníci budú so mnou súhlasiť. Už som sa naučila skoro ráno vstávať a je to úžasné mať pred sebou celý deň, ale stále sa učím vyhradiť si čas na prácu a vedieť povedať „nie“, lebo druhí ľudia žiaľ často nechápu, že to, že nechodím do práce neznamená, že ju reálne doma nemám.


9. Na svojom instagrame často zverejňuješ aj fotky záhradky, prírody, zvierat... čo pre teba znamenajú?

Asi som na toto už odpovedala v predchádzajúcich odpovediach. Príroda ma inšpiruje a fascinuje, jej ticho a sila, jej farby, ako všetko funguje a aká je krásna.


10. Ktoré je tvoje obľúbené ročné obdobie a prečo?

Najradšej mám jar a jeseň. Jar preto, že je to po zime nová nádej, prebúdza sa život, predlžujú sa dni... tá atmosféra skorého jarného dňa je pre mňa niečo tak krásne, že to neviem opísať. Trochu si takto predstavujem nebo. Jeseň je zas prekrásna svojimi farbami a tiež tým, že všetko začína byť také útulné, sviečky, šály, svetre... Aj na tom je pre mňa niečo také krásne tajomné.


11. Kedy si najšťastnejšia? 

Vo chvíľach, keď si uvedomím, čo mám – a sú to tie najobyčajnejšie chvíle. Naposledy to bolo, keď som v nedeľu varila obed pre rodinu a poobede sme mali takú nedeľnú pohodu, pri káve, na dvore pod orechom, svietilo slnko, všade bol pokoj, kočíkovala som neterku.


12. Ako vidíš budúcnosť svojho e-shopu? Premýšľala si rozšíriť svoj obchod aj do zahraničia? Budeš pridávať nové výrobky?

Premýšľam nad tým, ale neviem, kedy sa k tomu dostanem. :D Je to tá neobľúbená časť podnikania, ktorá sa týka „papierových záležitostí“ a celého chodu e-shopu. Momentálne posielam okrem Slovenska aj do Českej republiky. Nové výrobky prichádzajú do e-shopu už tradične so začiatkom školského roka, kedy sa začínajú predávať diáre a kalendáre na nový kalendárny rok, takže od 10. septembra sú už v e-shope aj tie, spolu s nejakými novými nálepkami (a do Vianoc chystám ešte ďalšie novinky, verím, že sa to stihne!)


13. Ktoré tvoje tri produkty by si mali kúpiť všetci?

Ak by som si mala vybrať tri, bol by to: 

  1. nejaký denný diár (bez diára si už neviem predstaviť rok) 
  2. denník vďačnosti
  3. nejaké nálepky (moje obľúbené sú asi "JAR"). :)


13. Čo by si na záver odkázala čitateľom?

Pozvala by som ich spomaliť, všímať si detaily, obľúbiť si každodennosť, vidieť krásu v detailoch a ďakovať! Namiesto sťažovania sa a toho, aby sme videli, čo nám chýba a čo je zle, aby sme videli všetko, za čo môžeme byť vďační.


Ešte malá ukážka toho, čo som si v roku 2023 objednala: 


Dúfam, že rozhovor s Luciou vás naplnil tak ako mňa. 

1 comment

  1. Fakt jsem dlouho nečetla jak krásný a milý rozhovor. Je vidět, že otázkami ses naprosto trefila a ty odpovědi jsou ještě krásnější. Člověka to uvnitř úplně pohladí...

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár :)