Ako chcem prečítať 52 kníh za rok

Jeden z mojich cieľov pre rok 2024 je prečítať 52 kníh. 

Vždy som obdivovala ľudí, ktorí na internete zverejňovali, že prečítali 52 kníh alebo dokonca 100 kníh. Videla som články aj o 300 knihách prečítaných za rok, ale príde mi nereálne mať pritom normálny sociálny život, starať sa o rodinu a chodiť do práce... Ak som si aj na bývalých blogoch stanovila nejaký čitateľský cieľ, v komentároch som si vždy našla minimálne jeden komentár, ktorý tvrdil, že nezáleží na počte prečítaných kníh, ale na knihách, ktoré prečítate. Ja si myslím, že počet prečítaných kníh ide "ruka v ruke" s tým, aké knihy prečítame. 

Pre niekoho môžu byť knihy skôr niečím nepríjemným, niečím, čo sa musí urobiť v rámci hodín literatúry, no pre iných je čítanie relax, dobrodružstvo a únik z reality. Do ktorej kategórie patríte vy? 

Ja osobne knihy milujem už od malička. A to až natoľko, že som si stanovila ambiciózny cieľ prečítať za rok 52 kníh. Hoci sa mi to doteraz ani raz nepodarilo, neprestávam dúfať, že v roku 2024 tento môj „čitateľský rekord“ dosiahnem. Ak patríte medzi tých, ktorí chcú svoje čitateľské hranice posúvať ďalej, mám pre vás pár stratégii a prístupov, ktoré som si vyskúšala a overila v praxi: 

  • Stanovte si konkrétny cieľ: Ako ste už urobili, stanovenie konkrétneho cieľa, ako je prečítať 52 kníh za rok, je prvým krokom. Tento cieľ môžete začať plniť hocikedy. Začnite od januára do decembra alebo od začiatku školského roka do začiatku nového školského roka. 

  • Rozvrh čítania: Rozdeľte si týždeň na sedem dní a stanovte si časový plán, kedy budete čítať. Napríklad, ak chcete prečítať 52 kníh za 52 týždňov, znamená to, že prečítate jednu knihu týždenne. 

  • Prioritizujte čítanie: Urobte z čítania svoju dennú prioritou. Namiesto sledovania televízie alebo prehliadania sociálnych médií si vyhraďte čas na čítanie.

  • Vytvorte si čitateľský zoznam: Vopred si naplánujte, ktoré knihy chcete čítať. Môžete si vytvoriť zoznam kníh, ktoré vás zaujímajú, alebo sledovať odporúčania od priateľov, rodiny alebo recenzentov. Môžete si napísať zoznam kníh, ktoré máte doma, ale nikdy ste ich nečítali, knihy, ktoré ste vždy chceli dočítať alebo si na internete nájdite knižné bingo (prečítajte knihu, ktorá v názve číslo, knihu s červeným obalom, knihu z roku vášho narodenia atď.) 

  • Využite rôzne formáty kníh: Okrem tradičných tlačených kníh môžete využiť aj audioknihy alebo elektronické knihy. To vám umožní čítať viac kníh v pohodlí vášho domova alebo počúvať knihy počas cesty do práce a upratovania. Audioknihy spestria váš čitateľský život a môžu byť dobrou náhradou filmov alebo seriálov. 

  • Čítajte rýchlejšie: Niektorí ľudia sa snažia zlepšiť svoju rýchlosť čítania tréningom. Existujú rôzne techniky a aplikácie, ktoré vám môžu pomôcť zvýšiť rýchlosť a porozumenie čítania, no nerobte to na úkor kvality prečítaného textu. Čo z toho, že ste prečítali 200 strán za deň, keď si nepamätáte o čom ste čítali? 

  • Zapojte sa do čitateľskej komunity: Vstúpte do čitateľskej skupiny alebo klubu, kde môžete diskutovať o knihách, získavať odporúčania a zostať motivovaní v dosiahnutiu svojho cieľa. 

  • Využite voľné chvíle na čítanie: Využite čakanie v rade, prestávky alebo voľné chvíle na čítanie. Môžete mať vždy pri sebe knihu alebo elektronické čítačky, aby ste mohli čítať kdekoľvek a kedykoľvek. Čítanie vám môže pretrpieť čakanie. 

  • Nedávajte si príliš veľa tlaku: Aj keď je dobré mať cieľ, nezabudnite si užívať proces čítania. Ak zistíte, že váš cieľ 52 kníh je príliš náročný, môžete ho prispôsobiť alebo zmeniť. 

  • Majte zoznam prečítaných kníh: Vždy, keď prečítate nejakú knihu, zapíšte si to do aplikácie alebo na papier a majte to vždy pred očami. Do zoznamu prečítaných kníh si môžete zapisovať aj tie knihy, ktoré ste prečítali v rámci seminárov z literatúry. 

  • Striedajte druhy kníh: Prečítať 10 fantasy kníh za sebou nie je také zábavné ako sa zdá, ale naopak vás to môže odrádzať od čítania. Striedajte žánre a hrúbku kníh. Po dlhých a náročných knihách zvoľte nejakú kratšiu, napr. detskú knihu, z ktorej sa môže poučiť i dospelí. 

Tieto typy mi v čítaní veľmi pomáhajú a môžu zvýšiť aj vaše šance prečítať 52 kníh za rok. Dôležité je zostať motivovaný, organizovaný a nájsť si čas na čítanie v každodennom živote, no nezabúdajte, že čítanie a knihy majú byť najmä o radosti z príbehov a kvantita by nikdy nemala vyhrať nad kvalitou a keby ste čítali bez lásky ku knihám, bolo by to zbytočné. 


 


Koľko kníh by ste tento rok chceli prečítali vy?


PREČÍTANÉ KNIHY 2024

7 comments

  1. Tento počet bych měla zvládnout. V roce 2023 jsem přečetla ještě víc :-) Ráda se zapojuji do čtenářské výzvy na Databázi knih. Teď sice se čtením trošku pokulhávám, ale chybí mi to :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu, ale nie sú to dlhé knihy :) Ten pocit poznám, keď chce človek veľmi čítať, ale vlastne sa k tomu nevie prinútiť :) Akú knihu čítaš?

      Odstrániť
  2. Už pár let si počty knih nestanovuji a jen čtu, ale díky databázi cca vím, že přečtu okolo 70-80 knih :)

    Smile Thess

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To by som sa ja mala učiť od teba :) ja som toľko kníh ešte nikdy neprečitala.... možno keď som bola na základnej škole, tak áno, ale teraz nie :)

      Odstrániť
  3. Já si nedávám cíl, ale každou knihu, kterou přečtu si zapisuji. Letos bych taky opět chtěla číst i ve své čtečce. 🙂

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Doma na mě čeká asi 8 nepřečtených knížek, tak se od nového roku snažím :) Většinou se snažím si přečíst 20 stran za den. Tímto tempem bych chtěla přečíst 12 knih - každý měsíc jednu :) Je to realistické a myslím, že u toho nebudu mít problém vydržet :) Tobě držím palce!

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti veľmi pekne! Uvidíme no, či sa mi to tento rok konečne podarí, lebo väčšinou prečítam tak 30 kníh :)

      Odstrániť

Ďakujem za komentár :)