Nový psík mi pomohol s duševným zdravím

Moje duševné zdravie v roku 2023 bolo zlé. Mala som depresie a celkovo som fungovala vo svojej hlave a falošných predstavách. Po dlhšom naliehaní som začala chodiť ku psychologičke, s ktorou sa snažíme zlepšiť celé moje premýšľanie o svete a o mne samej. Okrem toho som od ocka dostala návrh kúpiť si psíka, ktorý by ma mohol potešiť. Tohto nápadu som sa hneď chytila a za ďalších 10 minút mala zajednanú fenku. Teraz mi Eddi (Jack Russel teriér) robí radosť už od 26. novembra a musím povedať, že mi zachránila život! 

Nikdy som neplánovala kúpiť si psa, ale "nikdy nehovor nikdy". Na začiatku sa mi nechcelo veriť, že by mi psík tak veľmi pomohol. Prvých pár dní bolo naozaj ťažškých, aspoň 5x za deň premýšľam, či som urobila správne, že som si ju kúpila a chcela som ju dať preč. Mám doma väčší neporiadok, než predtým, ale benefity, ktoré priniesla môjmu duševnému zdraviu mi to vynahradzujú. 


  • Mám spoločnosť: Moji rodičia pracujú a bývajú inde, takže domov chodia na víkend raz za mesiac a odkedy môj brat začal chodiť do práce, cítila som sa ešte osamelejšie. Bývať celkom sama nie je ani pre mňa ako introverta taká zábava ako si to kamaráti predstavujú. V skutočnosti je to veľmi ťažké, no odkedy mám šteniatko Eddi, necítim sa taká sama ako predtým. Behá všade za mnou, chce so mnou tráviť čas, mám s kým byť, keď sa vrátim pobede domov, chodíme spolu vonku... 

  • Láska a oddanosť: Zvieratá môžu vyjadrovať lásku a oddanosť, čo prispieva k pocitu bezpodmienečnej podpory. Keď prídem domov, malá Eddi sa veľmi teší. Behá a skáče, líže ma... večer sa príde pomaznať alebo sa len tak škrabká na ruky, aby bola blízko mňa. Láska, ktorú mi dáva sa pre mňa stala zdrojom podpory a motivácie.

  • Fyzická aktivita: Pes si vyžaduje pravidelné venčenie a prechádzky a keďže je Eddi ešte šteniatko, som nútená s ňou vybehnúť vonku každé dve hodiny za každého počasia. Pravidelné prechádzky so psom podporujú moju fyzickú aktivitu, zvyšujú denný počet krokov a teraz v zime mi pomáha s otužovaním sa. Teším sa, keď bude staršia a bude zvládať už aj dlhšie prechádzky. Spoločne sa učíme mať radosť z chodenia a behu. 

  • Zníženie stresu: Vzťah s Eddi mi priniesol aj menej stresu (aspoň zatiaľ). Stres z problémov a iných ľudí je iný ako stres z roztrhanej vreckovky. Eddi mi pomáha znižovať tepovú frekvenciu a hladkanie jej príjemného kožúška mi pomáha upokojiť sa. 

  • Zabúdanie na problémy: Tento bod je asi najväčším benefitom, ktorý mi Eddi dala. Za posledný rok ma trápilo mnoho vecí a vzťahov... Bolo mi horšie a horšie, no už len myšlienka na to, že si kúpim psa mi zlepšila náladu a pomohla zabudnúť na časť problémov. A keď som si ju reálne priniesla domov, bolo to ešte lepšie. Celú moju myseľ zamestnávali myšlienka na Eddi, ako sa má, čo robí, čo a ako by som ju mala naučiť... To všetko mi pomohlo. 

  • Zlepšenie nálady: Hra s Eddi mi zlepšuje náladu, pretože je neustále v strehu. Aj obyčajné chodenie po kuchyni považuje za hru, nosí mi lotpičky, kradne mi veci... Náladu mi zlepšuje aj svojimi počinmi ako je chytanie chvostíka alebo výrazmi tváre... Núti ma to usmievať sa, aj keď sa hnevám. 

  • Spoločné aktivity: Tréning a hry posilňujú vzťah medzi mnou a ňou, konečne nemám pocit, že nič nerobím, ale trávim čas mimo mobilu a zmysluplne. 

  • Podpora sociálnych interakcii: Ďalším najväčším problémom, ktorý som v sebe riešila/riešim bola práve fyzická neprítomnosť mojej rodiny a stráta mojich kamarátov, no hneď potom, čo som si kúpila Eddi sa ku mne na ulici začali ozývať ľudia a susedia, rozprávali sme sa o Eddi a o psíkoch vo všeobecnosti a vrátilo mi to radosť zo stretávania sa s ľuďmi. Osamelosť je zlá, no aspoň krátke rozhovory mi dali pocit, že som s niekým. 

  • Zodpovednosť a stabilita: Už predtým som mala zodpovednosti dostatok a pod kontrolou, no starostlivosť o ňu mi prinieslo stabilitu a "zázemie". Čas doma o samote už nie je prechodné obdobie, pretože tam mám niečo svoje, niečo, čo je stabilné. 

  • Rutina a štruktúra: Pes má svoj vlastný biorytmus, veľmi podobní človeku, no psi rutinu naozaj dodržujú a privádzajú do dokonalosti. Ranné venčenie je vždy v rovnakom čase a od kedy mám psa ani raz som si nemusela nastaviť budík. Psy upokojuje pevná štruktúra dňa, vedia čo a kedy nasleduje a priznajme si, že mi ľudia rutinu takisto potrebujeme, pretože znamená produktivitu. 

  • Zlepšenie sebaúcty: Nie je nič lepšie ako vidieť, že sa mi podarilo naučiť Eddi nejaký nový trik alebo povel. Pozitívna spätná väzba od Eddi, radosť z môjho príchodu, prosenie o moju pozornosť... to všetko mi dáva pocit, že som pre niekoho naozaj dôležitá. 

  • Rozvoj empatie, menej hnevu: Eddi ma prinajmenšom 5x do dňa niečim nahnevá a veľakrát mám pocit, že to s ňou vzdám, no hneď na to urobí niečo, čo ma presvedčí, že by som ju nedokázala dať preč. Som dosť vznetlivý človek, ľahko sa rozúrim a hádžem vecmi, no Eddi je živá bytosť, ktorej ublížiť nemôžem. Nechcem ju ani vystrašiť a preto musím svoj hnev krotiť a namiesto toho ho prenesiem do hry s ňou. 

  • Pocit bezpečia: Vďaka Eddi presne viem, že v noci niekto ide po chodbe alebo ide k nám domov a to mi dáva aspoň trochu pocit, že budem pripravená na nečakanú návštevu... 

  • Prevencia samoty: Ako som už povedala v niekoľkých bodoch, som introvert a bývam sama z čoho mi bolo veľmi smutno, ale teraz už menej...

 


So psíkom to nie je také jednoduché ako sa najprv môže zdať, no zároveň prináša úsmevné situácie, ktoré som si ani nepredstavovala :) A čo vy? Máte psíka? Chceli by ste psíka? 

3 comments

  1. To jsem moc ráda, jak ti pejsek pomohl <3 Taťka taky říkal, že psa nikdy a už má druhého :D :) Já sama teda žádného domácího mazlíka nemám :)

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mít pejska - vlastně jakékoli zvíře je hrozně fajn. Já mám pejsky dva - jorkširku Besi a ohaře Arga. Oba to jsou moji miláčkové, bez kterých si to neumím představit. 🙂

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár :)