Naučte sa aký je váš jazyk lásky

O chvíľu je Valentín, tak som chcela napísať príspevok s témou lásky. Rozhodla som sa vám povedať o knihe 5 jazykov lásky od Garyho Chapmana, ktorá vám ukáže, aký je váš jazyk lásky a aký je jazyk lásky vášho partnera alebo blízkych. Takto sa naučíte každému preukázať, že na nich myslíte každý deň, nie len na Valentína. 

Je ťažké v skratke písať o tom, čo autor popisuje na 190 stranách knihy a ešte ťažšie je parafrázovať, čo napísal, pretože Gary Chapman má obrovský dar pracovať so slovami. Jediné východisko je, že si túto knihu musíte sami prečítať. 


Ak chceme lásku prejaviť účinne, musíme byť ochotní naučiť sa hovoriť primárnym jazykom lásky nášho partnera. 

 

Autor tejto knihy Gary Chapman 

Gary Chapman pôsobí ako poradca v oblavsti manželských vzťahov a napísal niekoľko kníh o jazykoch lásky na každý deň, pre muža, pre deti a dokonca vznikla aj antistresová omaľovanka.


Čo je jazyk lásky? 

Na začiatko knihy autor popisuje analógiu, že každá krajina alebo každý človek má svoj jazyk, ktorým sa dorozumieva a tak je to aj v láske. Keď opadne pocit zamilovanosti a ľudia začnú uvažovať viac triezvo, odrazu si uvedomia, že vzťah stráca chémiu a motýlinky v brušku. Spolu s jazykom lásky autor hovorí aj o "nádrži", z ktorej láska postupne vyprcháva a práve prejavy lásky ju môžu opäť naplniť, aby sme boli opäť šťastní a spokojní. 

Po dlhoročných skúsenostiach prišiel autor na to, že existuje päť univerzálnych jazykov, ktoré človek môže mať. Každý z týchto jazykov autor podrobnejšie vysvetľuje, pretože sú síce univerzálne, ale môžu mať viacero dialektov, ktoré autor podrobnejšie opisuje aj na základe skúseností so svojimi klientmi. Kniha obsahuje aj profilový test osobitne pre ženy a osobitne pre mužov, takže ľahko zistíte aký jazyk lásky naozaj máte. 

  • Slová uistenia: Slová majú veľkú moc meniť životy ľudí - či už zlé alebo dobré. Ak slová používame na povzbudenie alebo nimi niekoho chválime, môžeme mu tak uštedriť presne to, čo mu v živote najviac chýba.
  • Pozornosť: Tento jazyk lásky úzko súvisí so sústredením počúvaním a robením činností, ktoré máte radi (s partnerom alebo s kamarátmi). Ide o sústredeý rozhovor, načúvanie a čas trávený plnohodnotou aktivitou. 
  • Prijímanie darov: Ako už všetci tušíte, darčeky nemusia byť drahé, ani kupované, môžete ich vyrobiť a osoba, ktorá má tento jazyk lásky si všetky do jedného schová a bude ich opatrovať s väčšou láskou, než ktokoľvek iný.  
  • Skutky služby: Tento dar je zaujímavý a podľa mňa častokrát prehliadaní, pretože je nenápadní. Človek s iným jazykom lásky môže upratovanie, varenie, staranie sa o deti, nakupovanie, vysávanie... vidieť len ako splnenú povinnosť, zatiaľ čo iní v tom vidia prejav lásky. 
  • Fyzický dotyk: Väčšina mužov si myslí, že práve fyzický dotyk je ich jazykom lásky, ale častokrát sú na omyle, pretože je rozdiel medzi túžbou a prejavom lásky pomocou objatí a držania sa za ruky. Dotyk môže byť jednoduchý ako pohladkanie po pleci alebo dotyk prstov pri podávaní kávy, ale pre iného môže byť hlboko intímni a dokonca aj nepríjemný, preto je dôležité vedieť stanoviť hranice, čo v poriadku je a čo už nie. 


Cieľom lásky nie je dostať to, čo chcete, ale spraviť niečo pre dobro toho, koho milujete. V skutočnosti, keď nás pochvália a ocenia, sme oveľa viac motivovaní urobiť niečo na oplátku. 

"(O pozornosti) Znamená to, že robíme niečo spolu a svoju plnú pozornosť venujeme druhej osobe. Samotná aktivita, ktorej sa spolu venujeme nie je taká podstatná. Z emocionálneho hľadiska je dôležité, že trávime čas spolu a sústredíme sa jeden na druhého. Aktivita je len prostriedok, ktorý vytvára pocit spolupatričnosti." 

Ak je prijímanie darčekov primárnym jazykom lásky vášho partnera, takmer hocičo, čo darujete bude prijimané ako prejav lásky.

Fyzický dotyk môže vzťah tvoriť aj boriť. Môže komunikovať lásku aj nenávisť.


Krátka recenzia: 

Na záver vám predsa len ponúkam krátku recenziu: 

Predtým, než som túto knihu čítala som si myslela, že mojim jazykom je dávanie a príjimanie darov, no keď som si v závere knihy vyplnila profilový test, zistila som, že oveľa dôležitejšia pre mňa pozornosť. Darčeky sú len jedným z prostriedkov ako túto pozornosť prejaviť a získať. V priebehu čítania knihy som bola na pochybách, čo je mojim jazykom lásky a stále som... asi nie som typický vyhranený typ, pretože pre mňa sú všetky tieto veci (okrem fyzického dotyku) nesmierne dôležité. 

Kniha nie je výrazne odborná, neobsahuje veľa výrazov z chémie, ani z oblasti mozgu. Je to skôr motivačná literatúra, ktorá ľudí núti prehodnotiť, či prejavujú lásku správnym spôsobom nie len svojmu manželovi a partnerovi, ale aj ľuďom v blízkom okolí, ktorých má rád. 5 jazykov lásky som prečítala veľmi rýchlo a ľahko, no na druhý deň som si veľa nepamätala. Preto je dobré si zvýrazňovať dôležité časti, ktoré vás oslovili a kľudne si jednotlivé časti prečítajte aj dvakrát. Prvýkrát, aby ste vnímali text a druhýkrát, aby ste pochopili, čo vám to malo povedať. 

Pre tých, ktorí Valentína neoslavujú:



Čítali ste túto knihu? Viete, aký je váš jazyk lásky? 

3 comments

  1. Tuto knihu jsem už četla a chtěla jsem po přítelovi, aby si ji taky prečetl. Zatím nic. Řekla bych, že mám všechny jazyky lásky, protože potřebuji od každého něco. To spíš přítel by se měl naučit pochopit. Díky knize jsem totiž pochopila jeho jazyk lásky :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Knížku jsem nečetla, ale znám ji :) Přiznám se, že se na ni zatím nechystám.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár :)