Darovanie krvi zachraňuje životy

Tento článok som chcela vydať až 14. júna na Svetový deň darcov krvi, ale nemohla som vydržať. Pripadá mi veľmi dôležité hovoriť o tom už dnes. Svetový deň darcov krvi vyhlásila zdravotnícka organizácia (WHO) v roku 2005, na narodeniny Karla Landsteinera, objaviteľa krvných skupín a spoluobjaviteľa Rh faktorov. 


Moje skúsenosti s darovaním krvi

Prvýkrát som bola darovať krv na Mikulášskej kvapke krvi 6. decembra 2018, keď som mala mesiac po osemnástych narodeninách. (Bolo to v deň, keď v Prešove vybuchla bytovka.) Potom bol covid a keď sa opratrenia zrušili, volali mi z Národnej transfúznej služby, aby som prišla darovať krv, ale nakoniec ma vyhodnotili ako zlého adepta, takže som nemohla. Po čase mi zistili problémy s pečeňou, takže som musela briať lieky. A voila 12. 12. 2023 som krv opäť darovala. Keď som 22. 1. 2024 mala veľmi zlý deň, neurobila som skúšku na VŠ a babku zobrala sanitka do nemocnice, prišla mi SMSka, v ktorej stálo: "Vaša krv dnes zachránila ľudský život! Ďakujeme. S úctou NTS SR." (Mojej babke transfúziu nedávali, ale keby áno, predčilo by to všetky filmové klišé)

Nič krajšie som nezažila. "Obyčajným" darovaním krvi som niekomu inému zachránila život a verte mi, že je to pocit na nezaplatenie. Hneď v ten deň som si povedala, že o darovaní krvi nesmiem mlčať, musím to povedať všetkým ľuďom! Darovaním krvi môžete aj vy zachrániť ľudský život!


Ako darovať krv? 

O darovaní krvi si môžete zistiť na stránke Národnej transfúznej služby, no v rýchlosti: 

  • Odber trvá 5 - 15 minút
  • Zvyčajne sa odoberá 450 ml
  • Darovať sa dá 3/4x za rok (ženy menejkrát)
  • Minimálny odstup medzi odbermi je 10 týždňov)
  • Pred darovaním je potrebné vypiť veľa vody a dobre sa najesť
  • Priebeh odberu začína vyplnením dotazníku o zdravotnom stave
  • Pred odberom kontrolujú hemoglobín, krvnú skupinu a následuje krátky pohovor s lekárom, ktorý odber odporúči alebo neodporúči 


Odmena za darovanie krvi

Ihneď po darovaní krvi dostáva darca od NTS fľašu vody, ovocie, keks a stravný lístok. Pravidelní darcovia majú za darovanie krvi isté výhody, ktoré poskytuje Slovenský červený kríž alebo poisťovňa a po mnohonásobnom darovaní môže darca dostať plaketu za: (darovaní krvi)

Ženy: 

  • Bronzová - 10x (v priemere to trvá 3 - 4 roky)
  • Strieborná - 20x (6 rokov)
  • Zlatá - 30x (10 rokov)
  • Diamantová - 60x (20 rokov)
  • Medaila Kňazovického - 80x (26 rokov)

Muži: 
  • Bronzová - 10 (v priemere 2 - 3 roky)
  • Strieborná - 20 (5 rokov)
  • Zlatá - 40 (10 rokov)
  • Diamantová - 80 (20 rokov)
  • Medaila Kňazovického - 100 (25 rokov)


Prečo je darovanie krvi dôležité? 

Žiadna cena vám nevynahradí ten pocit, keď darujete krv a niekomu inému to pomôže, pretože darovaná krv je nevyhnutná pri mnohých lekárskych postupoch a chirurgických zákrokoch. Ak už ste videli nejaký seriál alebo film z lekárskeho prostredia, viete si to predstaviť. Ľudia, ktorí podstupujú operácie, trpia vážnymi úrazmi alebo majú rôzne zdravotné komplikácie, môžu potrebovať transfúziu krvi na obnovenie stratených krviniek. Krvné transfúzie sú tiež nevyhnutné pri liečbe niektorých chorôb ako sú nejaké formy rakoviny, poruchy krviniek a iné hematologické problémy. V prípade katastrof, nehôd alebo núdzových situácií môže byť rýchly prístup k dostatočnému množstvu krvi rozhodujúci pre záchranu životov.  


"Byť darcom krvi je výsadou ušľachtilosti a zdravia."

5 comments

  1. Super článek, já dárcem nejsem, nemůžu, ale mamka darovala dřív hodně, má i medaili (teď už taky nemůže) :)

    Smile Thess

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ani já nemůžu darovat, moje babička kdysi chodila darovat pravidelně, ale teď už taky nemůže.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je to obdivuhodné. A správná věc

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já to vidím zase z té druhé stránky - jsem zaměstnanec nemocnice a právě pracuju v laboratoři na hematologicko-transfúzním oddělení. Moc moc moc děkuju všem dárcům! Sami ani neví, kolik životů jejich krve mohou zachránit <3

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, to je krásne! Ak aj ty napíšeš článok o darovaní krvi, rada si ho prečítam z tvojho pohľadu <3

      Odstrániť

Ďakujem za komentár :)