Päť dní v Nowym Saczu



Necelý týždeň po EuroCourse v Dánsku som absolvovala päťdňový BIP Erazmus+ program v Poľsku na tému: „Praktické pedagogické aktivity v edukácii“. Z celého kurzu som sa snažila vybrať to, čo by vás mohlo zaujímať najviac. 


Čo je BIP Erazmus+ program?

BIP je krátky istá forma klasického Erazmus+. Každá univerzita, na ktorej prebieha Eramus+ sa musí spojiť s minimálne dvoma ďalšími univerzitami a vytvoriť kurz na nejakú tému. Účastníkov programu by malo byť 5 – 30. Tento kurz sa skladá z online stretnutí a prezenčnej formy „výučby“. Na online stretnutiach sa môžu účastníci zoznámiť, informovať sa o danej problematike alebo si vypočuť prednášku a o nejaký čas sa musia zúčastniť na prezenčnej forme, ktorá je zameraná predovšetkým na praktické aktivity.


NOVO SADECKA (Novo) Resto a Business Club

Naša prvá večera bola v tejto reštaurácii formou švédskych stolov. Po večeri sme si zahrali bowling. Neskôr večer sme si objednali aj luxusne vyzerajúce drinky alebo typické poľské pivo. 


SADECKI PARK ETNOGRAFICZNY

Tento deň sme strávili veľmi aktívne. Hneď ráno sme sa všetci stretli v Sadecki Park Etnograficzny na ulici Dlugoszowskiego 83. 

Regionálny skanzen prezentuje drevenú architektúru a tradičnú ľudovú kultúru historického regiónu Nový Sonč. Do tohto regiónu patria štyri (skupinky) sektory. Na približne 20-hektárovej ploche parku sa nachádza 68 objektov zoskupených v niekoľkých komplexoch. Nachádza sa tu 9 viacpodlažných sedliackych usadlostí, 4 jednostavové usadlosti, šľachtické domy zo 17. storočia, kaštieľ, lemkovský kostol, fragment cigánskej osady, voľne stojace vidiecke priemyselné budovy a drobná architektúra ako sú kaplnky, kríže, studne, včelie úle, sušiarne ovocia a podobne. Sektor Josephine Colonists, teda nemeckých osadníkov, bola posledná položka našej rozsiahlej prehliadky. 

Halíčske mestečko 

Na konci promenády v Sadeckom parku sme cez most prešli do Miasteczka Galicyjskieho (Haličské mestečko), ktoré predstavuje ďalšie „open air“ múzeum. Je to malé námestie z bieleho stavebného materiálu s altánkom uprostred. Dominantnou je aj budova s hodinovou vežou a dookola sú „obchody“ s dobovými predmetmi, napríklad: lekáreň, kabinet doktora, ateliér fotografa, hodinárstvo, židovské krajčírstvo a príklad ich domu, hasičská garáž so starými strojmi.


JUMP MANIA

Vrámci voľného času nás poľskí študenti vzali aj do Jump Manie (Park Trampolin). 

Povinne musíte mať protišmykové ponožky, ale ak ich nemáte, môžete si ich kúpiť priamo u nich. Negatívny je spôsob uzatvárania skriniek, je pomerne zložitý a dlho trvá. Pred samotným skákaním nám tréner urobil rozcvičku celého tela a upozornil nás na pravidlá, ktoré v hale majú. Skákanie sme mali zaplatené na hodinu a pre mňa to bol ideálny čas. Vyskákala som sa do sýtosti, ale ku koncu už ma boleli nohy. No dalo mi to veľa energie a splnil sa mi sen, ktorý si môžem odškrtnúť z wishlistu.



Montessori materská škola a základná škola 

Tento deň by sa dal nazvať aj Montessori štvrtok, pretože doobeda sme boli v Montessori materskej škole a poobede v Montessori základnej škole, ktorá je dokonca aj čiastočne bilingválna. Majú osem ročníkov, pričom 1 – 6 je Montessori a 7 a 8 je na prechod z Montessori do typického vzdelávania, aby po prechode na strednú školu nemali problém s adaptáciou. Bolo to veľmi zaujímavé a hlavne možnosť vidieť základnú školu, pretože takú na Slovensku ani nemáme. Pri tejto jedinečnej príležitosti nám deti samé ukazovali ako sa s „materiálmi“ pracuje. Dvojica detí si zobrala jedného z nás a učili nás pracovať. Mali veľkú trpezlivosť, hovorili pomaly a pýtali sa, či majú hovoriť po Anglicky alebo po Poľsky, ak medzi nami bola jazyková bariéra, snažili sa mi to vysvetliť rukami nohami. Na tých deťoch bolo veľmi vidieť aké sú múdre a šikovné a všetko sa učia sami. Nepotrebujú k tomu ani učiteľa, pretože Montessori ma zásadu: 1. Snaž sa to zistiť sám, 2. ak nevieš, popros o pomoc spolužiaka, 3. opýtaj sa učiteľa. No ani učiteľ im nedá priamu, rýchlu, odpoveď, ale skôr ich nabáda k tomu, kde ju môžu sami vyhľadať.

Už predtým som mala čo dočinenia s Montessori pedagogikou, mala som vytvorený nejaký názor a ten sa mi len potvrdil. V Montessori sú veci, ktoré sme prebrali aj do tradičného školstva, no Montessori pedagogika nedokáže nahradiť všetko, pretože v konečnom dôsledku vytvára z detí dobrých zamestnancov.



Tento "mini Erazmus+" ma veľa naučil. Cením si prístup poľských učiteľov a študentov, ktorí sa o nás s láskou starali a nedali nám pocítiť, že sme nevítaní. Rovnako prívetivo nás prijali aj vo všetkých materských školách, ktoré sme navštívili. Na tento výlet budem mať pekné spomienky. 

1 comment

  1. Přepošlu vnučce. Studuje pedagogiku na fakultě ostravské univerzity.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár :)