pondelok, júna 27, 2022

pondelok, júna 27, 2022

Domácnosť bez odpadu - Bea Johnson

Domácnosť bez odpadu je prvá kniha o ekológii, ktorú som prečítala. Bolo to v rovnakom čase, keď som čítala aj knihu od Marie Kondo - Kúzlo upratovania (článok) a tieto dve knihy zároveň mi povedali veľa o tom ako by mal človek žiť v súlade s čistotou a minimalizmom. 

Ja mám tento druhý výtlačok knihy z roku 2019, pretože prvé vydanie (2016) s inou titulnou stranou sa rýchlo vypredalo. Do tohto druhého vydania Slovenskej verzie knihy dokonca pridali užitočné zdroje a adresy bezobalových obchodov na Slovensku. Čo ocení každý milovník kníh a ekológie jej skutočnosť, že kniha bola vytlačená na recyklovanom papieri Recystar nature a obálka na Recycling Brown, ktoré šetria životné prostredie a pri tlači boli použité ekologicky neškodné farby. Prekvapujúca je aj forma knihy. Kniha nie je vložená do obalu, ale na bočnej strane je jasne vidieť ako bola kniha lepená a zošitá dokopy. Knihu mám často v rukách, prekladám ju z jednej strany na druhú a ešte sa mi nestalo, že by sa niečo odlepilo alebo vytrhlo. 

Táto kniha určená pre tých, ktorí chcú vedieť, čo treba robiť, ak si chcete zjednodušiť život a produkovať menej odpadu. 

Autorka Bea Johnson vyrastala v Provensálsku vo Francúzsku na predmestí. Jej otec trávil veľa času v záhrade a zostal verný svojim farmárskym koreňom a počas zimy sa utiahol do gáraže, kde vyrábal a opravoval. Veľmi sa jej páčilo, že ľudia v jej okolí dokázali veciam predĺžiť život.  Beina mama zase varila trojchodové jedlá a jej život sa točil okolo kostola. Keď mala Bea osemnásť odišla do Kalifornie pracovať ako aupairka, kde sa zaľúbila do Scotta, teraz už svojho manžela. Narodili sa im dvaja synovia Max a Leo a všetci štyria žili vo veľkom luxusnom dome, každý týždeň si kupovala plno nových vecí a jej život bol ako z filmu na Netflixe. No vo svojom vnútri stále cítila, že niečo nie je ono. Netrávila so Scottom veľa času a veci ju nenapĺňali radosťou. Presťahovali sa na opačný koniec mesta a začali bývať v menšom byte. Všetky svoje veci uskladnili inde s prísľubom, že si nájdu väčší dom, ale v tom malom (byte a množstve vecí) a prechodnom období zistili, že majú oveľa viac času sami na seba a na veci, ktoré ich napĺňajú radosťou. Vplyvom ďalších a ďalších okolností sa ich život začal vyvíjať úplne novým smerom. 


Prisúdili sme "veciam" priveľkú dôležitosť a zistili sme, že krok k jednoduchosti je krokom k bohatšiemu a zmysluplnejšiemu životu. 


Úvodné kapitoly knihy pre mňa boli veľmi dôležité, pretože som sa vďaka nim nadchla pre eco friendly život. Vďaka pútavému popisu som pochopila prečo je bezobalový prístup taký dôležitý, ako nás to môže ovplyvniť a ako môžeme mi prispieť k lepšiemu životu. 

Podľa knihy je prvým krokom preskúmať obsah koša a recyklačných nádob. Po diagnostike toho, čo sa najčastejšie vyhadzuje, by ľudia mali dodržiavať jednoduchý systém na základe princípov:

  1. Odmietnuť (čo nepotrebujeme)
  2. Obmedziť (čo potrebujeme)
  3. Obnoviť (čo spotrebujeme)
  4. Odseparovať (čo sa nedá odmietnuť, obmedziť ani odseparovať)
  5. Nechať odhniť (kompostovať ten zvyšok)

Kniha ponúka  užitočné informácie o vybraných témach. Ďalšie kapitoly sa na základe týchto piatich krokov zameriavajú na bezobalový prístup v: 

  • kuchyňa a potraviny
  • kúpeľna, toaletné potreby a kozmetika
  • spálňa a šatník
  • starostlivosť o domácnosť
  • pracovný priestor a nevyžiadaná pošta
  • deti a škola
  • sviatky a darčeky
  • pobyt vonku
Okrem toho, že je kniha plná typov a rád, na konci každej kapitoly autorka pridáva abecedný zoznam typov. Súčasťou každej kapitoly sú aj recepty a návody na domáce výrobky (domáca majonéza, zubná pasta, výroba vlastného zošitu...) Ja som tieto návody preskakovala, no podľa názvov ide o veľmi zaujímavé a jednoduché recepty a návody z mála ingrediencii a pomôcok. Autorka sama uznala, že niektoré veci, ktoré vyskúšala sa jej zdali šialené. Napríklad, keď sa snažila vymeniť toaletný papier za kúsky nepotrebných novín alebo handier. Netrvalo dlho a pochopila, že toaletný papier sa skrátka nedá nahradiť (smiech). 

Na tejto knihe sa mi najviac páči štýl písania, možno preto, že je veľmi podobní môjmu vlastnému. Kniha nie je vedecky zameraná, obsahuje iba pár odborných slov, no tieto "nedostatky" Bea vyrovnáva svojimi skúsenosťami a dokonca aj humorom. Čo ja na knihách najviac oceňujem sú zdroje odkiaľ sa čerpalo a ani v tejto knihe nechýbajú. 

Na záver môžem povedať, že táto kniha je zdrojom mojich viacerých článkov o ekológii. Rada sa k nej vraciam, pretože je plná inšpirácie a motivácie a aj vďaka nej mám pocit, že svet môže byť čistejší. Minimálne ten svet, ktorý máme u seba doma. 


Nikdy nepochybujte, že skupinka rozumných odhodlaných občanov dokáže zmeniť svet: Sú to tí jediní, ktorým sa to kedy podarilo. - Margaret Meadová.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger