Obľúbené príspevky

pondelok, augusta 24, 2020

pondelok, augusta 24, 2020

Upratovanie podľa Marie Kondo


Aktualizované: 25.6.2022 - TU si môžete pozrieť video

Marie Kondo je japonská konzultantka na upratovanie. Jej systém práce je jednoduchý: Príde do domácnosti a učí majiteľa domu alebo bytu, ako má priestor premeniť na skutočný domov. Základom celej metódy je naučiť sa zbavovať vecí v správnom poradí a v správnych kategóriách. Píše o tom v knihe Kúzelné upratovanie. Písanie o tejto knihe respektíve zhrnutí, čo ma naučila, som chcela nechať na jarné upratovanie, ale dielo "KonMari" ma nenechalo chladnou. Vyvoláva vo mne silné pocity, o ktoré sa musím podeliť s ďalšími ľuďmi.


Je to príručka, pomocou ktorej si osvojíte správny spôsob tvorby poriadku a vďaka nej sa môžete stať poriadnym človekom. str. 13. 


Marie Kondo píše stručne, rýchlo, výstižne o niektorých zážitkoch zo života, ktoré ju priviedli k ceste za metódami opísanými v knihe. Ak sa prečítate úvodom, začnete sa dozvedať prečo je pre vás také zložité udržať poriadok. Ide o nastavenie mysle. Kým nezačnete premýšľať iným spôsobom, nezbavíte sa pocitu vlastniť veľký majetok, nikdy nebudete mať poriadok. Musím vás však upozorniť, že sa ani na jednej stránke nedozviete, ako správne umývať podlahu, vyčistiť striebro, aké použiť správne čistiace prípravky. Ak od knihy očakávate tieto rady, dielo vás sklame.


PRED UPRATOVANÍM

  • Vyzualizujte si svoju vysnívanú izbu. Čím konkrétnejšiu predstava, tým reálnejší bol cieľ, ktorý som chcela dosiahnúť. Mojim snom vždy bolo mať minimalistickú izbu s bielym nábytkom, jednoduchými doplnkami a množstvom miesta na kreatívne potreby a knihy. Chcela by som, aby izba odrážala, že som človek založený na viere. 
  • Odpovedzte na otázky, aby ste sa dopátrali k zdroju, prečo ste siahli po knihe. Tým, že upracem, sa splní môj sen o (skoro) dokonalom minimalizme.  Nepáčilo sa mi, že bola moja izba preplnená a nevládla v nej organizácia. Obal na samolepky nemal svoje miesto, všade sa povaľovali papiere... 
  • Prečo takto chcete žiť? Po každej odpovedi sa znova opýtajte prečo. Nechcem byť závislá na veciach. Prečo? Je pre mňa omnoho dôležitejšie mať bohatý duševný svet, než ten materiálny. Prečo? V duši si uchovávam zážitky a spomienky, ktoré ma zmenili na človeka, ktorým som dnes. Ak som si odpovedala na každú otázku, poslednou odpoveďou bolo, že chcem byť šťastná. O tento pocit, by sa mali usilovať všetci, ešte väčšmi, ak to dokážu dosiahnuť poupratovanou izbou. 


KEDY UPRATOVAŤ?

Je potrebné, aby ste si vytvorili pokojné miesto, na ktorom budete hodnotiť veci vo vašom živote. str. 70

Rozhodnúť sa pre zmenu môžete každý deň (najlepšie skoro ráno). Otvorte si okno, aby ste načerpali svieži ranný vzduch, urobte si kávu a začnite. Stačia vám k tomu plastové vrecia na odpadky, odhodlanie a pevná vôľa zbaviť sa všetkých nepotrebných vecí.

KonMari radí, že si k upratovaniu nemáte púšťať hudbu, ale keď to musí byť, počúvajte relaxačné piesne so zvukmi vody alebo spev vtákov. Keby som si takú hudbu pustila, asi by som zaspala na stoličke a nič by som nespravila. Ani seriál pre mňa nebol veľmi dobrým výberom, pretože som sa nedokázala sústrediť na upratovanie. Najlepším "pozadím" na upratovanie boli pre mňa motivačné videa a podcasty od Cup of Style. Videla som ako efektívne upratujú a počula o domácnosti bez odpadu. To ma dokázalo inšpirovať a nakopnúť vpred, aj keď som strácala chuť.


AKO (NE)UPRATOVAŤ? 

  • Neupratujte každý deň. Urobte z čistenia výnimočnú udalosť.
  • Nedovoľte rodine prizerať sa. Toto bola osobne moja obľúbená časť, ktorú som nahlas predčítala svojim rodičom, pretože sa mi často pri upratovaní stávalo, že ja som sa už roky chcela zbaviť plastových nádob s farbičkami, fixkami, perami a farebnými perami, ktoré som mala skoro od šiestich rokov! Fixky už boli vypísané, ceruzky zlomené, perám sa stratili pružinky, ale podľa mojej mamky to bolo stále použiteľné. (Ona sama ich vôbec nepoužívala) Ale ja som ich tak neznášala!  Boli staré a neatraktívne. Podarilo sa mi ich zbaviť až vtedy, keď som mamku poslala pracovať na záhradu a obaly strčila do vriec na vyhodenie. Moje srdce bolo pokojné a nikdy viac mi nebudú chýbať. 
  • Upracte všetko naraz. Skoncujte s metódami typu: Každý deň upracem jednu izbu, keď si kúpim niečo nové, niečo staré vyhodím, každý deň vyhodím jednu vec... 
  • Upratujte veci presne v tomto poradí: oblečenie, knihy, noviny, komono (zmes všetkého možného) a spomienkové predmety. 
  • Upratujte veci podľa kategórie. Povedzte si, že teraz idete upratať všetky knihy, šaty alebo šampóny a zhromaždite ich na jednom mieste. Budete mať prehľad o všetkých veciach, napríklad šampónoch, ktoré doma vlastníte. Zoberte naozaj všetky z chodby, z izby, z kúpeľne i kozmetickej taštičky. Zhromaždiť všetky veci, je pre tento proces nevyhnutné, pretože vám to pomôže určiť, koľko čoho máte. 

KROKY K ÚSPECHU:

1. Vyhadzovať

Zoberte každú položku vášho majetku do ruky a zamyslite sa, či vám daná vec robí alebo nerobí radosť. Autorka knihy opisuje vzťah s predmetmi nadnesene, skoro až étericky, akoby sa predmety v jej rukách premieňali na živé bytosti, ktorým treba poďakovať za dobre vykonanú prácu.

Opýtajte sa sami seba, či objekt spadá do jedného z kritérií:

  • funkcia 
  • informácia 
  • citová väzba

Všetko, čo nespadá do jednej z troch kategórii, musí ísť preč. Na to si budete musieť zvyknúť hneď od začiatku procesu. Mne táto časť robila obrovské potešenie. S radosťou som sa zbavila papierikov, obalov, starých písacích potrieb (Yeah!!!), kozmetických prípravkov. Moja duša sa triasla priam pomstychtivo, keď sa všetky tie veci strácali vo vreciach.

Ak je pre vás ťažké niečoho sa zbaviť, starostlivo zvážte prečo to máte a od koho ste to dostali. KonMari má na to niekoľko typov, ale ja vám o nich nepoviem. Musíte si to prečítať samy.


2. Rozhodnúť sa, kam veci uložiť

Určte miesto každej, aj tej najbezvýznamnejšej veci, ktorú vlastníte, str. 149

Na jednu stranu sa vám váš domov bude zdať ako nevyčerpateľný úložný priestor, ale v horšom prípade opäť spadnete k ne upravenosti. Čo je navrchu, máte vždy pred očami, ale veci naspodku sa radia presne pod pravidlo: Zíde z očí, zíde z mysle. 


Aké je riešenie?

  • Nájdite každej veci svoje miesto.
  • Veci skladajte vertikálne, nedávajte ich na hromadu. 
  • Uložte všetko podobné na jedno miesto alebo v jeho tesnej blízkosti.
  • Škatule od topánok majú neobmedzené využitie. 
  • Tašky ukladajte do inej tašky tak, aby ste vedeli, že tam sú. 
  • Vyprázdnite kabelku každý deň. 

Po vyhodení veľkého množstva neporiadku, vytriedení kam pôjdu vyradené knihy, som zostala prekvapená, koľko voľného miesta mi zostalo na veci, ktoré si skutočne vážim a robia mi radosť. Doteraz som presviedčala môjho ocka, aby mi v Bratislave kúpil nové poličky, vymýšľala som spôsoby na ďalší a ďalší DIY úložný priestor atď. ale nič z toho som naozaj nepotrebovala. Po preradení vecí mi zostali dve prázdne krabice, ktoré boli až do tohto víkendu vždy plné spomienkového haraburdia.


ZÁVER: 

Ak ste čítali článok o tom, ako si vytvoriť vojnový kabinet, už pravdepodobne viete ako vznikla a vyzerá moja izba. Popisovala som, že už dávno nie som závislá na veciach, ale po prečítaní tejto knihy som sa naozaj dokázala zbaviť bez výčitiek aj posledných stôp minulosti ako sú napríklad prázdne zošity zo základnej školy, ktoré som si odkladala s vedomím, že jedného dňa ich možno využijem. Práve táto teória je najviac toxická a núti ľudí nechávať si veci, ktoré nikdy nevyužijú.

Vrelo odporúčam knihu, ktorá skutočne zmení priestor, v ktorom žijete.

Po dočítaní mi zostali nepríjemné otázky, na ktoré Marie Kondo nedáva striktnú odpoveď. 
  • Čo mám robiť, aby sa už nič podobné neopakovalo? Na tieto odpovede som si kúpila knihu autorky Bea Johnson "Domácnosť bez odpadu". (článok - recenzia) 
  • Čo mám urobiť s vyradenými vecami (oblečením, nalepkami, knihami...)? (článok - Ako sa ekologicky zbavujeme odpadu)


Čo som sa naučila:  Ak má byť upratovanie jediný spôsob ako zmeniť svoj život, začnite hneď dnes! 



Zaujala vás táto kniha? V úvode stačí kliknúť na odkaz a kúpiť si dielo, Kúzelné upratovanie podľa Marie Kondo alebo sa môžete zapojiť do upratovacej výzvy, ktorá prebieha priamo na stránkach konzultantky na upratovanie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger