Obľúbené príspevky

pondelok, februára 01, 2021

pondelok, februára 01, 2021

Ako sa doma ekologicky zbavujeme odpadu

O ekologickejšom spôsobe života som si informácie intenzívnejšie začala vyhľadávať na pintereste a neskôr som si kúpila knihu o domácnosti bez odpadu. Autorka Bea Johnson v nej po jednotlivých kategóriách vysvetľuje ako sa jej rodine podarilo zmrštiť odpad do jediného zaváraninového pohára. 

Naša domácnosť patrí medzi tie bežné domácnosti. Bývame v byte a okrem toho máme asi kilometer od sídliska obrovskú záhradu, ktorá potrebuje starostlivú opateru. V priebehu rokov sme sa naučili ako je možné využívať odpad a pomôcť prírode. Ľudia niekedy nevidia väčší potenciál skrytých v bežných veciach, ktoré doma majú. Možno za to môže iba neinformovanosť alebo to, že sa o tom nehovorí až tak verejne.

V prvom rade si každý človek musí uvedomiť dve odlišné pojmy a tými sú recyklovanie a separovanie. Možno tomu neuveríte, ale skutočne sú to dve rozličné slová. 

    1. Recyklovať
Klasicky oddeľujeme plasty a sklá od komunálneho odpadu. Tiež odkladáme papiere do zberu a za určité kilogramy si potom môžeme vybrať z hygienických potrieb ako sú napríklad papierové vreckovky, kuchynské utierky a toaletný papier. (V najlepšom prípade by sme však mohli používať látky.) 
  • Rolky od toaletného papiera dajte do kvetináčov ako rozdeľovače. Do každej rolky zasaďte jednu rastlinu. 
  • Ak pri "mydlení" svojho tela nechávate vodu zapnutú, vložte hlavicu do vedra a neskôr použite vodu na polievanie alebo umývanie dlážky. 

    2. Vyrábať kompost
Už dávnejšie naše mesto poskytlo každému so záhradou vlastný kompostér a začiatkom tohto roku sa zameral aj na sídliská. Každá bytová domácnosť dostala košík, do ktorého vkladáme šupky a odrezky z ovocia a zeleniny, nedojedené jedlo, kúsky mäsa a rýb, zostatky zo zalievanej kávy, rozložiteľné papierové vrecúška a servítky od jedla...
  • Šupky od banánov vložte do fľaše a zalejte vodou. Tekutinou neskôr zalievajte záhony ako hnojivo. 
  • Suchý chlieb zahrabte do pôdy a na to miesto posaďte, napríklad jahody. 
  • Škrupinky od vajíčok obsahujú veľké množstvo vápniku. Podrvte a roztrúste na zeleninovom poly.
  
    3. Nakŕmiť zvieratá
Doteraz som nenašla ani jeden článok o tom, že ľudia dávajú svoje jedlo hospodárskym zvieratám a pritom je to pre mňa tá najprirodzenejšia skutočnosť. Chápem, že nie všetci musia mať túto možnosť, ale ak máte v blízkosti nejaké gazdovstvo, moderne "farmu", určite to treba využiť. Prasiatka, sliepky a niekedy aj psy zjedia to, čo vy už nezjete. My nosíme nedojedené jedlo babkiným zvieratám a ona nám vždy na oplátku dá pravé BIO ( to slovo ma vždy pobaví, hlavne, keď ho vidím v reklame :D ) vajíčka, ktoré ak chcem si môžem zobrať rovno z kurníku. 
Mnohokrát som počula už aj o dohodách medzi školskými jedálňami, ktoré sa dohodnú s miestnymi hospodármi. Gazdovia si prídu po vedrá nedojedeného jedla a nič tak nepríde na zmar. 

    4. Vyrábať nové veci
Slovo recyklácia znamená "proces opätovného využitia predtým už použitých materiálov a produktov". Nejde teda iba o hádzanie plastov a skiel do určených kontajnerov alebo vriec, ale nabáda znova využiť staré. Zo starého trička môže byť rúško a z plastovej fľaše kŕmidlo pre vtáky. Ste obmedzení vlastnou predstavivosťou. Dajte starým veciam šancu vyniknúť. 

    5. Darovať nepotrebné
Častokrát máme doma oblečenie, knihy, obuv, hračky..., ktoré už nepotrebujete alebo ste ho dostali a nepáči sa vám. Vo vašej domácnosti už možno neposlúži, ale niekoho iného by práve tento predmet mohol potešiť. (Nikomu to nehovorte) Častokrát darujem kamarátom veci, ktoré sa mi len tak váľajú doma. Necítim sa preto zle, lebo som neinvestovala, naopak mám dobrý pocit, že niekto by to mohol využiť lepšie ako ja. 


2 komentáre:

  1. Skvelý článok, ktorý by si mal vážne prečítať každý. Máš tu mnoho super tipov ako požiť veci čo by iný vyhodili a s týmto sa pri ekologickom fungovaní stretávam aspoň ja pomerne málo. Moc sa mi páči ten tip s rolkou od toaleťáku, to určite využijem :)

    xxAlexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ľudia niekedy nevidia väčší potenciál niektorých vecí, ktoré doma majú. Možno za to môže iba neinformovanosť alebo to, že sa o tom nehovorí až tak verejne. Napríklad ja som doteraz nenašla ani jeden článok o tom, že ľudia dávajú svoje jedlo hospodárskym zvieratám a pritom je to pre mňa tá najprirodzenejšia skutočnosť.
    Teší ma, že ťa môj článok inšpiroval :) Už teraz môžem prezradiť, že na apríl chystám sériu článkov s ďalšími ekologickými typmi a radami, takže ťa smelo pozývam navštíviť môj blog znova :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger