pondelok, júla 11, 2022

5 výhod skorého vstávania a typy ako na to


V poslednom čase sa mi spí dosť zle. Buď skoro vstávam alebo sa počas noci budím. Vrcholom všetkého sú zlé sny počas noci alebo také sny, ktoré sú priveľmi zvláštne a nezmyselné a zamestnávajú mi myseľ viac, než by som chcela. Najradšej však vstávam skoro po odporúčaných ôsmych hodinách spánku. Už od nepamäti som každú sobotu a nedeľu vstávala skoro, aby som mohla vidieť rozprávky. Robila som to tak niekoľko rokov a spolu so vstávaním do školy si moje telo zvyklo na to, že vstáva skoro. Ak sa to tak dá povedať k skorému vstávaniu mám aj "predispozície", pretože moji starí rodičia a takisto aj môj ocko (sú z tej istej vetvy) vstávajú veľmi skoro.
Mnohí si pri skorom vstávaní môžu povedať, že je to barbarstvo ničiť dobrý spánok, ale skoré vstávanie naozaj nie je na škodu a tu vám hneď ukážem niekoľko výhod:

1. Človek má viac času
Ak vstávame skoro, máme viac času na čokoľvek, na čo si počas dňa bežne nenájdeme chvíľku a večer sme na to už možno príliš unavení. Ak vstávame skôr, máme dlhší čas na modlitbu, chvíľku pre seba, možnosť naplánovať si deň, užiť si ticho bez detí (hlavne, keď je školský rok, vtedy sa vstáva najhoršie) alebo máme viac času pre niekoho na niečo menej bežné a to je šport. 

2. Sme počas dňa pokojnejší
Nemám to vedecky overené, ale sama na sebe som si už dávno všimla, že ak vstávam skôr, som počas dňa viac pokojná, pretože stihnem viac vecí ako keď vstávam napr. o desiatej. Deň sa mi pocitovo predĺži a stíham tak urobiť viac vecí. Kým niektorí ešte spia, ja stihnem ísť do obchodu, urobiť si raňajky, dať si sprchu, napísať jeden článok na blog... pred povinnosťami mám ešte veľa času pre seba a to je dôležitý faktor v plnení úloh. Sme viac pragmatickí a produktívni. Mať pocit, že všetko robíme v pokoji a nikam sa nemusíme ponáhľať je skvelé. 

3. Uvidíme čaro prebúdzajúcej sa krajiny
Môj domov je obklopený drobným parkom a nachádza sa v ňom veľa zvierat. Ešte veľmi dávno v ňom mala hniezdo aj sova a keď som vstávala veľmi skoro, mohla som počuť ako húka. Aj napriek tomu, že už dávno nie je súčasťou môjho bydliska, vždy si na ňu spomeniem. Jej hlas však nahradili zvuky iných vtákov, ktoré sú ráno oveľa intenzívnejšie a krajšie ako počas dňa. Do toho vychádzajúce slnko 

4. Budete kreatívnejší
Je to spôsobené tým, že prefrontálny kortex je v najaktívnejšom stave ráno. Toto je časť mozgu spojená so stanovovaním dlhodobých cieľov, rozhodovaním, plánovaním a sebakontrolou. Ráno sa venujem písaniu blogových príspevkov a všetkému, čo si vyžaduje hlboké sústredenie. Je to ako keby sme v spánku produkovali množstvo nových nápadov a myšlienok a keď sa zobudíme sú tu, aby nás pozdravili. Aj autori ako Ernest Hemingway vstávali skoro. 

5. Budete lepšie spať
Áno, je to paradox, ale keď budete skoro vstávať, budete aj lepšie spať. Je to preto, že skoré vstávanie vyžaduje aj to, aby ste išli skoro spať a zachovali tak odporúčaných osem hodín spánku. Vo väčšine rozvojových krajín je tento čas nedodržiavaný, čo má za následok množstvo chorôb a iných zdravotných problémov. Ak si však vytvoríte návyk a budete každý deň, aj cez víkend, vstávať v rovnakom čase, vaše telo sa tak nastaví, bude vedieť, s čím má rátať a poďakuje sa vám za to tým, že bude vedieť kedy má vstávať skoro a vy nebudete musieť ani použiť prekliaty nástroj menom budík, ktorý zvyčajne narušuje celý deň. 


PÁR TIPOV AKO SKORO VSTÁVAŤ
Predtým, ako začnete svoje nové dobrodružstvo ako ranný "vstávač", tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu na vašej ceste a ako začať. 
  • Začnite pomaly – Neponáhľajte sa hneď k budíku a nastavte ho na 5:00. Začnite pomaly a postupne každý deň posúvajte budík o 15 minút dozadu, kým nedosiahnete požadovaný čas budenia. Nie je potrebné šokovať svoje telo.
  • Nikdy neodkladajte budík – toto ste už pravdepodobne počuli. Ak si predĺžite spánok, budete ešte unavenejší. Použite 5-sekundové pravidlo: keď vám zazvoní budík, počítajte odzadu od 5-4-3-2-1 a jednoducho vstaňte! Nebudete ľutovať. Odkladanie je to najhoršie, čo môžete urobiť, keď chcete zlepšiť svoj spánok a vstávať skoro.
  • Majte dôvod vstať – vytiahnite svoje „prečo“, cieľ a motiváciu. Musíte mať dôvod vstať. Nemá zmysel vstávať skoro, ak na to nemáte dôvod. Vytvorte si plán na svoje rána a nájdite niečo, čo vás prinúti zobudiť sa skôr, ako kohút zaspieva. 
  • Investujte do budíku s prirodzeným svetlom - najužitočnejšie to môže byť počas zimných mesiacov, keď slnko nie je často vidieť. Svetelný budík totiž umožňuje šetrné a prirodzené prebudenie zo spánku. Vďaka pomaly sa rozsviecujúcej dióde LED je stimulovaný východ slnka. Väčšina týchto budíkov má možnosť nastavenia intenzity svetla podľa vašich preferencii a vedľa simulácie východu slnka môžete nastaviť budiace tóny, ktoré vás akusticky sprevádzajú do nového rána, či už sú to zvuky vtákov alebo rádio. (Tento bod je už aj tak dosť dlhý, ale rada by som ešte dodala, že umelé zvuky vtákov nie sú potrebné, pretože keď vstávate zavčasu a ste vnímaví na svoje okolie, užijete si prírodu aj bez náhrady.) Týmto spôsobom si môže ľudské oko pomaly zvyknúť na svetelné pomery a telo sa šetrne pripravuje na prebudenie, tak ako to bolo za starých čias, že ľudia vstávali s východom slnka, pretože ich mozog zaznamenal svetlo.
  • Odložte telefón – Už som neraz spomínala digitálny minimalizmus, ktorý je v mojom živote a aj tu na blogu dosť špecifickou témou (článok a článok) a budem si stáť za svojim, ak poviem, že aj pri rannom vstávaní je dôležité umiestniť mobil ďaleko od postele alebo do inej miestnosti, aby ste neboli v pokušení stlačiť tlačidlo odloženia, keď je čas.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger