piatok, júna 05, 2020

Kroky k digitálnemu minimalizmu



Včera som písala článok o mojom stretnutí s bývalými spolužiačkami, ktoré nedopadlo dobre, pretože dievčatá väčšinu času strávili na mobiloch, zatiaľ čo ja som sa nudila.  Aby od vás nikto neušiel ako ja od ostatných dievčat, skúste digitálny detox. Tento článok je niečo medzi radami ako  využiť mobil efektívne a zároveň ako získať imunitu, aby ste ho nepoužívali príliš často.

Nepoužívam všetky z týchto rád, ale vám sa možno zapáčia a budete ich považovať za sympatické. Za skúšku sa nič nedáva.

Predtým, než začnete by ste mali vedieť, koľko času vlastne na mobile trávite. Zistíte to svojim sebapozorovaním alebo jednoduchšie choďte do nastavení, kde máte "Čas pred obrazovkou" (alebo niečo podobné) a tam si môžete krásne všimnúť kde a koľko času strávite. Ďalej sa tu dá pozrieť koľkokrát za deň človek drží mobil v ruke. U mňa je to priemerne 100x za deň.
Tieto údaje sa obnovujú každý deň, ale dokážete si ich pozrieť aj za týždeň. Bohužiaľ, ani ja nie som dokonalá a môj priemerný čas strávený na mobile je päť hodín za deň. Utešujú ma myšlienky, že je to naozaj čas, kedy napríklad cestujem, ale márne si môžem klamať, ale počas uplynulých týždňov toho presúvania a čakania naozaj nebolo mnoho. Keď si to tak človek uvedomí, je to brutálne veľa času, ktorý dokáže využiť úplne iným spôsobom. Do boja s digitálnymi technológiami sa teda môžeme pustiť spoločne a možno to prinesie celkom nové zmeny v našom živote. Cieľom nie je zbaviť sa všetkých technológii, ale naučiť sa ich využívať produktívne v náš prospech. 

Položte si tieto otázky: 
  • Na ktorej apke trávite najviac času? 
  • Koľko je to za týždeň? 
  • Koľko  času trávite na sociálnych sieťach?
  • Máte nejakú aplikáciu, ktorá zmysluplne pomáha prekvitať vášmu životu? 

Ako si nastaviť limity?
Priamo v týchto nastaveniach si dokážete ohraničiť čas strávený v aplikáciách. Napríklad dve hodiny denne na sociálne siete a hodinu na hry. Ak limit presiahnete, vyskočí vám upozornenie. Je možné ho jedným ďalším kliknutím zrušiť, ale pokúste sa to nerobiť. Ak takúto funkciu nemáte, existuje množstvo aplikácii, ktoré fungujú na rovnakom princípe. (Aplikácie: Moment - Less phone, More life, Screen Time...)
Limity si môžete nastaviť aj vo vlastnej hlave. Je dôležité si nastaviť istú hranicu, kedy telefón používať a kedy ho nechať odložený.
  •  Rodičom (manželovi, manželke, deťom) povedzte alebo napíšte, kam idete a kde ste, takže ani oni nemusia mať potrebu ma vyrušovať, aby sa to opýtali. 
  •  Ak ste s niekym vonku alebo na káve, nikdy telefón nevyberajte, ak ho naozaj nutne nepotrebujete. 
  • Keď vám niekto nutne píše alebo telefonuje, poproste človeka, čo je s vami, o trpezlivosť. Vysvetlite mu, prečo ste na telefóne. Písať, keď iný rozpráva, je naozaj nepríjemné a vytvára komunikačnú bariéru. 
  • Ostatní ľudia vás v tom čase naozaj nemusia zaujímať. Môžete sa s nimi skontaktovať pred alebo po stretnutí. 

KONTROLUJTE SVOJ ČAS

Ak máte tendenciu siahnuť po mobile zakaždým, keď sa ozve upozornenie, vypnite si ich. Nerušene môžete prežívať deň bez obzerania sa a vyčkávania. Kedysi sa dalo písať zo samotného facebooku, dnes už to neplatí. Na písanie je potrebný massenger. Na druhú stranu je to v náš prospech, pretože samotný facebook so všetkými jeho zbytočnými informáciami, stránkami a reklamami, môžeme vymazať. Na psychológii sme sa učili, že tzv. "skrolovanie" (prezeranie si stránok) má na ľudí rovnaký efekt ako hranie na automatoch. Zhora dole sa dívame na farebné obrázky a vytvára sa u nás závislosť. Každá aplikácia, ktorú máte, ale nepoužívate ju, vám navyše zaberá pamäť v telefóne.
  • Ako máte rozvrh v škole, podobne si môžete vytvoriť čas na mobile. Hodinu - dve si vyhraňte na sociálne siete. 
  • Dajte si záväzok, že dve hodiny pred spaním nebudete telefón používať, pretože to potom škodí vášmu spánku. Budete dlho zaspávať alebo nebudete spať vôbec. 
  • Vyberte na mobil špeciálne miesto napríklad na stolíku v obývačke. "Môžem byť na mobile iba pri tomto stolíku. Nikde inde so sebou telefón nezoberiem."
  • Zlé je aj to, že si mobil beriete so sebou prakticky kdekoľvek. Je v poriadku, že ho máte v škole, v práci, v obchode - na týchto miestach si už niekedy ani nedokážeme predstaviť život, ale mám na mysli skôr bizarnejšie miesta: toalety, kúpanie, čas v prírode (modlitba)... 
  • Vyhnite sa toxickým miestam v mobile. Pre mňa je takýmito miestami spoločný chat so spolužiačkami zo strednej. Vždy ma ich hádky o "teplom vzduchu" veľmi stresovali. I po skončení školy sa dievčatá hádajú o tom alebo onom. Ja som už zmaturovala a nemám s tými ľuďmi nič spoločné. Už ma nemusia zaujímať ich názory ani dohady. Ak máte podobné skúsenosti, nebojte sa tejto etapy vášho života zbaviť. Sústreďte sa iba na to, čo máte radi a čo vám dáva príjemné myšlienky. 


ZHRNUTIE A ĎALŠIE KROKY:

Čo spravím?

Ako to spravím?

 

Čo mi to prinesie?

 

Prestaňte sledovať média

Zvážte, aké informácie naozaj potrebujete

Ticho, vnútorný pokoj

Minimalizujte svoje e-maily

Kontrolujte svoju e-mailovú poštu 1, 2 denne vo vyhradenom čase

Voľný čas

Naplánujte si alternatívne aktivity

Premyslite si, čomu budete venovať získaný čas

Možnosť pre záľuby, nové aktivity, vyvaruješ sa pokušeniu zobrať mobil do ruky pri prvej chvíli ničnerobenia

Vypnite si všetky upozornenia

Upozornite na to aj svoje okolie, pozvite ich, aby tak urobili aj oni

Väčšie sústredenie, menej stresu

Vyberte si koho a čo budete sledovať na sociálnych sieťach

Sledujte tých ľudí, ktorí sú pre vás dôležití a nemáš na nich iný dosah – ostatným môžeš zavolať, stretnúť sa

Väčší záujem o tých, na ktorých vám záleží, osobnejší kontakt s ľuďmi

Odinštalujte si aplikácie

Odinštalujte si tie aplikácie, ktoré vás zbytočne lákajú, aby ste ich používali

Zameranie na nevyhnutné veci: miesto v mobile


My máme ovládať technológie, nemôžme dovoliť,

 aby oni ovládali nás

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger