Obľúbené príspevky

pondelok, februára 28, 2022

pondelok, februára 28, 2022

1 - Knihy pre deti i dospelých

Študujem predškolskú a elementárnu pedagogiku a počas zimného semestra som mala úvod do štúdia literatúry. Počas tejto hodiny sme rozoberali pohľad na rôzne aspekty literatúry, čo mi veľmi pomohlo pozrieť sa na písanie úplne iným spôsobom. Jedno zo záverečných hodnotení bola aj skúška z prečítanej literatúry. Neboli to žiadne veľkolepé diela, ale diela pre deti, avšak niektoré z nich ma o živote naučili viac ako knihy pre starších. Pomohlo mi to rozšíriť si knižné obzory a vyberať si skutočne rôznorodé knihy a nie iba tie svoje zaužívané.

V nasledujúcich štyroch častiach vám predstavím 20 kníh, ktoré som musela prečítať s krátkym popisom o čom boli a čo ma naučili.



1. My všetky deti z Bullerbynu - Astrid Lindgrenová

Kniha rozpráva o dedinke Bullerbyn, ktorá sa skladá z troch fariem. Na každej z nich bývajú nejaké deti, ktoré sa veľmi úzko priatelia a spoločne pracujú a prežívajú svoje detské dobrodružstvá. Kniha je poväčšine času nudná a nebavilo ma ju čítať, ale na konci tejto knihy som si uvedomila, aké je detstvo krásne obdobie. Veľakrát som si povedala, že aj ja som si s bratom vymyslela tajný jazyk, aj ja som prespávala v sene a prežívala dobrodružstvá pri úplne jednoduchých veciach. Toto obdobie mi veľmi chýba. Vďaka mojej kreativite a perspektíve v živote som schopná sa naplno pohltiť do hry až tak, že nevnímam skutočnosti, ale okolití dospelí s tým podľa mňa nie sú až tak úplne stotožnení. Ak však túžite po tom sa opäť stať dieťaťom, tá kniha je presne pre vás!


    2. Keď mi ocko ukázal vesmír - Ulf Stark

Je to veľmi krátka kniha, ktorá rozpráva o ockovi a jeho synovi, ktorí išli hľadať vesmír. Prešli do obchodu, išli autobusom až sa im podarilo prísť na lúku, aby videli vesmír. Kniha je krátka, ale má nádherné obrázky, ale je veľmi príjemná a má zaujímavé myšlienky.


3. Môj šťastný život - Rose Lagercrantz

Ak máte dcéru prváčku, táto kniha je najlepšou voľbou ako začať s čítaním. Má jednoduché a krátke slová, veľa ilustrácii a ponúka nový pohľad na život. Ocko hlavnej postavy zastáva aj úlohu matky a robí to veľmi dobre. 


4. Chalúpka strýčka Toma - Harriet Beecher Stoweová

Ťažká, náročná a veľmi nepríjmná kniha, ktorá sa už dávno nehodí pre deti tejto doby. Ak som s prečítaním a pochopením tejto knihy mala problém ja a to mám 21 rokov, tak ako sa to musí čítať dieťaťu. Obálka je veľmi desivá a príbeh je dávno zabudnutý. Otrokárstvo tvorí veľkú časť histórie a význam tejto literatúry pre svet je nenahraditeľný, ale chcelo by to inováciu zastaralých slov a hlavne obálky a ilustrácii, ktoré sú pre deti tak veľmi dôležité. 

Hlavnou postavou je starý Tom, ktorý dlhé roky slúži u jednej rodiny a hoci sú medzi nimi rozdiely v pleti a hlavne vo vrstve, jeden k druhému sa správajú zdvorilo, až kým na Tomovho vlastníka nepríde problém s peniazmi. Pán domu sa rozhodne Toma predať niekomu inému spolu s malým Harrym. Jeho matka sa ho rozhodne zachrániť a uteká po ceste, ktorá je známa ako pre otrokov, tak aj pre otrokárov a lovcov. Kým žena uteká, Tom prechádza rôznymi situáciami, v ktorých sa odzrkadľuje jeho postoj k životu a viera v Boha. 


5. Čarodejnice - Roald Dahl

Kniha je o chlapcovi, ktorí zostane so svojou starou mamou. Tá mu jeden večer porozpráva o tom, že na svete existujú čarodejnice, ktoré neznášajú malé deti a vyhľadávajú ich pach, "smradovlnky". Čím viac sú deti neumyté, tým viac sú ochránené pred čarodejnicami. V jeden deň sa chlapec a stará mama stretnú s čarodejnicou vo svojom meste a preto sa rozhodnú odísť do hotela na pobreží Anglicka. Ale čo čert nechcel, v hotely sa koná stretnutie čarodejníc z celého sveta. 

Táto kniha bola pred istým časom sfilmovaná, podobne ako iné diela Roalda Dahla: Matidla, Kamoš obor, Charlie a továreň na čokoládu... Americká produkcia sa rozhodla toto dielo zasadiť do New Orleans, kým v origináli boli obaja pôvodom zo Škandinávskych krajín, pretože aj sám autor tam trávil v detstve množstvo času. Táto časť bola vo filme vynechaná a celkovo sa tak zmenil charakter celého príbehu. Ak teda chcete zažiť omnoho viac zábavy, radšej si prečítajte knihu, v ktorej autor rozhodne nešetrí humorom. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger