Obľúbené príspevky

pondelok, mája 15, 2023

pondelok, mája 15, 2023

Kaviareň v Kodani - Julie Caplinová

 

Už len samotný fakt, že sa dej tejto knihy odohráva v Dánsku, ma prinútil prečítať si túto knihu. Od Julie Caplin som začala čítať Hotelík na Islande, no kniha ma vôbec ma nezaujala a voči celej sérii Romantické úteky som bola skeptická. Po prečítaní kníh od Maggie Stiefvater a Bena Aaronovitcha som mala po krk komplikovaných zápletiek a postáv. Hľadala som niečo oddychové, nenásilne romantické a jednoduché. Tak prečo by to nemohla byť práve kniha od Julie Caplin?

Kaviareň v Kodani je prvou zo série Romantické úteky a mnohými recenziami je považovaná za najvydarenejšiu časť. Čitateľov láka na pobyt v útulnej kaviarni, kde to vonia škoricou, horúcou čokoládou a láskou. Teší ma, že sa niekto rozhodol napísať beletriu o hygge. 

Hlavnou postavou je Kate, ktorá pracuje v PR agentúre (ako PR pracovala aj Julie Caplin). Po ďalšom nepovýšení dostáva druhoradú ponuku, ktorú energicky príjme, aby všetkým dokázala, čo v nej je. Stretne sa s dánskym klientom Larsom a svojou jednoduchosťou a ľudským prístupom dostane ponuku vycestovať s novinármi do Kodane, aby zažili a ochutnali dánske hygge a podporili tak otvorenie Larsovho nákupného centra v Londýne. Po niekoľkých pokusoch sa Kate podarí vytvoriť skupinku novinárov, ktorí pokryjú životný štýl, jedlo, sociálne siete a televíziu, nábytkový dizajn i fotky. 

  • Ben je novinár píšuci o ekonómii, ktorého po nevydarenom článku "suspendovali" a teraz musí písať o životnom štýle. 
  • Sophia je ukecaná milovníčka jedla, ktorá vo všetko vidí iba pozitíva a každého povzbudzuje k experimentovaniu a skúšaniu nových jedál. 
  • Avril je "rozmaznaná" moderátorka, ktorá vyzerá nádherne a elegantne aj vo vreci na zemiaky. Svoje účty na všetkých sociálnych sieťach pravidelne informuje zahlcuje fotkami a informáciami o tom, kde je a čo robí. 
  • Conrad je šesťdesiatnik, ktorý si ako skúsený novinár nábytkového dizajnu užíva bohémsky život. Najlepšie, ak je to na účet ostatných. 
  • David je tichý a nenápadný gay a jeho role v novinárskej výprave som nerozumela. Je jej neoddeliteľnou súčasťou, no v pestrej škále novinárov sa jeho zameranie vytratilo. 
  • A nakoniec je tu Fiona, mladučká blogerka, ktoré je tichá ako David, ale za to všetko vidí okom skúseného fotografa. 

Postavy sa pravidelne zastavujú vracajú do kaviarne menom Varme, ktorú vlastní Larsova mama Eva. Voči tejto postave musím byť kritická, pretože väčšinu knihy nepôsobila ako človek. Evine slová boli ako prekopírované z knihy o hygge a keby sme odstránili všetky úvodzovky jej priamej reči, nikomu by nezišlo na um, že chýbajú a patria nejakej postave. Ani v knihách (!!!) takto nikto nerozpráva. Neustále trúsila veci o hygge a o tom ako to robia Dáni, ale podľa knihy Prečo sú Dánske deti šťastné (článok) a podľa toho, čo som zažila ja (rubrika) si len málo Dánov uvedomuje, že robia veci inak ako zvyšok sveta. Keby autorka pozmenila niektoré Evine slová, črty tváre alebo reakcie, bola by som spokojnejšia. 

Prostredie vo mne vyvolalo nostalgiu. Spomenula som si na moje tri dni v Kodani. Novinári a Kate vo svojom itinerári mali naplánované miesta ako napríklad Christiansborg Palace, Nyhavn a výhľad na operu, Rosenborg slot (hrad) a v neposlednom rade aj Tivoli. Kate, Ben, Sophia, Avril, Conrad, David a Fiona navštívili zábavný park v noci, tak ako ja. Živo som si všetky miesta predstavovala, presne som vedela, čo postavy vidia, keď sa rozhliadajú okolo seba... Prišlo mi ľúto, že som si v Kodani nenašla čas sadnúť do kaviarne a nedala si kávu. 

Príbeh plynie vďaka rôznym charakterom postáv, ich osobným problémom a reakciám na nich. V mnohých postavách som našla svoje vlastné reakcie a nálady. Benove a Kateine reakcie mi prišli autentické s ohľadom na ich tvrdohlavosť. Autorka nezostala nič dlžná romantickým komédiám. Dej sa dal predvídať, ale boli tam okamihy, pri ktorých som si povedala, že to autorka dobre vymyslela. Odhliadnuc od všetkého, čo ma na Eve štvalo, Eva pokladala presne tie otázky, ktoré posúvali zmenu postáv (a tým aj dej) dopredu.  

Prostredníctvom tejto knihy sa autorke podarilo vytvoriť nádhernú atmosféru a priniesť hygge a nostalgiu ku mne domov. Autorka Julie Caplin v knihe zhrnula všetky princípy hygge: atmosféra, prítomnosť, potešenie, rovnosť, vďačnosť, súlad, pohodlie, prímerie, pospolitosť a útočisko. 


Knihy od Julie Caplin možno nebudem milovať. A možno ani vy. Ako som už spomínala na začiatku, voči sérii Romantické úteky som skeptická, no ak si chcete od Julie Caplin niečo prečítať, tak by to mala byť práve táto kniha. Okrem tejto knihy má ešte láka aj Čajovňa v Tokiu, v ktorej sa môžeme opäť stretnúť s Fionou. A čo vy? Máte radi knihy Julie Caplin alebo práve naopak?

4 komentáre:

  1. Knížky od Julie Caplin mám ráda, je to pro mě oddychové čtení, od kterého neočekávám žádnou velkou kvalitu :) Zrovna mám rozečtenou Čajovnu v Tokiu, jsem ráda, že Fiona dostala větší prostor, ale jinak mě příběh zas tak moc nechytl :)

    Another Dominika

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je veľká škoda, že ťa neoslovila. Na internete sa mi Čajovňa v Tokiu zapáčila hlavne kvôli tomu, že tam bol spomenutý obrad s čajom. Hneď som si vybavila scénu z filmu Karate Kid 2, presne s týmto obradom.

      Odstrániť
  2. Já se teda musím přiznat, že její knížky mě moc baví :) Nejvíce se mi líbil Domek v Irsku, ale jinak mě zasáhla snad každá. Nejméně mě oslovila právě Čajovna v Tokiu, ale také to bylo hezké čtení.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, som veľmi rada, že si mi napísala svoj názor. Na tom, že je Čajovňa v Tokiu najslabšou knihou série ste sa zhodli dve, takže na tom asi niečo bude :/
      Na domček v Írsku nezáväzne pokračuje Hrad v Škótsku. V kníhkupectve som si stihla prečítať necelé štyri kapitoly a bola som nadšená, že v ňom spomínajú (môj milovaný) Outlander. Dej hradu v Škótsku mi tiež pripomína sériu Aristokratka od Evžena Bočeka, takže mám vážne podozrenie, že si túto knihu aj kúpim :)

      Odstrániť

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger