pondelok, septembra 19, 2022

pondelok, septembra 19, 2022

Aké mám nedostatky v eco friendly živote

Týmto článkom chcem povedať, že život nie je dokonalý a nie je ani taký, aký sa môže javiť na internete, ale predpokladám, že aj o tom sa dnes už hovorí celkom otvorene. O mnohých veciach je ľahšie čítať a písať ako ich praktizovať a ani ja nie som výnimkou. Ja sama robím vo svojom ekologickom postoji k životu množstvo chýb. Som z toho smutná a nechcem tým tvrdiť, že som vám doteraz nehovorila pravdu o mojom živote. Ale vec sa má tak, že aj tesár sa raz utne. Okrem priznania vlastných chýb však prinášam aj odpovede ako tieto chyby napravovať. 


1. Plytvam jedlom

Je to tak. Plýtvanie jedlom nie je len ekologický problém, ale veľmi celistvý. Hádam každý z nás aspoň raz počul vetu: "Jedz, lebo deti v Afrike nemajú, čo jesť" alebo "čo by za to dali deti v Afrike". A je to skutočne pravda. Neraz smútim nad tým, koľko potravín na konci dňa alebo týždňa vyhodím, pretože sa nedojedli alebo sú po záruke. 

Náprava: 

  • Urobiť si jedálniček na celý týždeň

  • Nakupovať podľa zoznamu

  • Uvarené jedlo recyklovať na iné (napr. ak už k penne cestovinám nemáme omáčku, môžete k nim na druhý deň urobiť perkelt)

  • Podeliť sa o koláč so susedmi alebo s bezdomovcami (niektoré charity prijímajú aj polievky navarené navyše a pod. a rozdávajú ich ľuďom bez domova, aby mali teplé jedlo aspoň raz za deň)

  • Urobiť zo suchého chleba a rožkov strúhanku

  • Kompostovať


2. Kupujem si veci, ktoré nevyužívam

Ako deti sme boli závislí na veciach. Ovplyvňovali nás reklamy, kamaráti alebo všetko farebné. Dnes už si viac uvedomujeme ako marketing funguje a ako sa nás snaží presvedčiť, že niečo nutne potrebujeme. Konzumný štýl života je vážne šialený a neustále nás núti si kupovať nové veci, pretože je to práve "in" je to práve v móde a netýka sa to iba oblečenia. Rovnako pochabé môže byť aj nakupovanie udržateľných produktov. Kúpime si látkové tampóny, ale rovnaký výsledok by sme mohli mať aj vtedy, ak tampóny ušijeme doma zo starej látky alebo použijeme roh malého uteráčika. 

Náprava: 

  • Napísať si zoznam vecí, ktoré doma máme, ale už rok sme sa ich ani nedotkli - tento bod je to napísaný preto, lebo nám to môže pomôcť viac pochopiť a precítiť nadbytok
  • Nakupovať v second hande
  • Vo fast fashion obchodoch nakupovať iba to, čo skutočne potrebujeme
  • Investovať do kvality 
  • Recyklovať to, čo už doma mám


3. Nadbytočne používam papiere a zošity

Papiernictvo je môj najväčší hriech. Milujem farebné papiere, zošity, nálepky a fixky... Mám neustálu potrebu kupovať nové a nové notesy a akvarelové papiere a kadečo iné, no veľakrát mi ležia na poličke viac ako rok alebo sú celkom nevyužité a stratené niekde v útrobách mojej izby. A s veľkou hanbou takisto priznávam, že pár rokov dozadu (občas aj dnes) som vyhadzovala papiere iba preto, že boli pokrčené. To je oveľa horšie ako to, že využívam iba časť papieru, napr. pri tlači. Na moju obranu však musím povedať, že ak spotrebujem iba istý kus papiera, zvyšok vystrihnem a vhodím do škatule. Neskôr na tieto papiere píšem nákupný zoznam alebo ich zoberiem na tábor a dáme deťom, aby na nich mohli písať poštu pre svojich kamarátov. 

Náprava: (Ja sama potrebujem rady)

  • Zvyšky z papierov použiť na tábore pre deti (na kreslenie, písanie pošty...) alebo ako nákupný zoznam

  • Využívať papiere z oboch strán

1 komentár:

  1. Jak píšeš, nikdo není dokonalý. Já úplně nesnáším vyhazování jídla, no nemůžu říct, že bych nikdy nic nevyhodila, bohužel. Za to se ale třeba snažím využít z daných surovin všechno. Třeba, když mi zbyde kus masa, nakrájím a zamrazím alespoň kočkám, když mi zbude pórek, zpracuji do polévky nebo tak. A to se také počítá :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár...

Copyright © Vynimocna , Blogger