Keď kniha vyšla, v organizácii, kde robím dobrovoľníka a celkovo v mojom (kresťanskom) okolí sa o tejto knihe hovorilo všade. "Prečítala si už Laudato Si´?" alebo "To je z knihy Laudato Si´" a podobne. A keďže som chcela byť aktuálna a v obraze, rozhodla som sa aj ja si túto knihu kúpiť a prečítať a teraz už rozumiem prečo na nej ľudia tak viseli. Lebo je naozaj dobrá a predbehla moje očakávania.
Ľudia akéhokoľvek vierovyznania by tejto knihe mali dať šancu, pretože informácie, ktoré sa v encyklike nachádzajú nesúvisia iba s vierou. Niektorí voči knihe môžu zaujať postoj nezáujmu iba preto, že vyšla od najväčšieho predstaviteľa cirkvi, no keby možno nevedeli kto niektoré informácie povedal, považovali by ich za najdôležitejšie fakty. Preto ak máte problém s vierou, skúste to prehrýzť a odosobniť sa. Celá kniha má zmysel a veľký prínos pre svet. Zabudnite na svoje presvedčenia proti viere a vnímajte posolstvo ochrany prírody a eco friendly života.
Obsah je viac-menej založený na filozofii a teológii, no prečítať si ju môže každý človek, pretože obsahuje aj informácie, ktoré sa inde nenachádzajú.
11: Jeho svedectvo (Sv. Františka z Assisi) nám ukazuje aj to, že integrálna ekológia si vyžaduje otvorenosť voči kategóriám, ktoré presahujú jazyk exaktných vied alebo biológie a spájajú nás s podstatou toho, čo je ľudské.
Z knihy Laudato Si´ výchadzal aj camp o ekológii, na ktorom som bola na prelome apríla a mája tohto roku. Podtitulom je: "Laudato Si´ starostlivosť o náš spoločný domov". Pochádza z edície pápežských dokumentov, takže je prirodzene kresťanského pôvodu a jej zámerom je vysvetliť ekológiu taktiež z kresťanského hľadiska, no v predposledných kapitolách o integrálnej ekológii, pápež František môže konkurovať aj univerzitným enviromentalistom. Používal terminológiu, ktorú som si musela vyhľadávať na internete inak by som nepochopila význam odstavcov. Napr. Efekt biokumulácie, akumulácia, antropocentrizmus, globalizácia technokratickej paradigmy a mnohé ďalšie.
Keďže je to encyklika, dielo sa delí na odstavte označené čísla 1 až 246, čo napomáha v lepšej orientácii pri citáciách. Odstavce nemajú názvy sú skôr súvislím textom v jednotlivých kapitolách.
Úvodom knihy vysvetľuje prečo by sa ľudia (kresťania, ľudia iného vierovyznania, neveriaci...) mali venovať starostlivosti o prírodu. Je to naša prirodzená povinnosť (a dar od Boha). Boh stvoril Zem pre nás a dal Adamovi a Eve za úlohu, aby sme sa o ňu starali a keďže sme ich deti, mali by sme v tomto diele pokračovať. No v priebehu histórie sa ľudia začali považovať za stred vesmíru (antropocentrizmus).
Pápež v encyklike ekológiu rozdeľuje na:
- Lokálnu
- Globálnu
- Integrálnu (environmentálnu, ekonomickú a sociálnu)
Keď hovoríme o "životnom prostredí", máme na mysli aj jeden zvláštny vzťah, totiž vzťah medzi prírodou a spoločnosťou, ktorá ju obýva.
Neexistujú dve oddelené krízy, teda životného prostredia a kríza spoločenská, ale len jedna a komplexná spoločensko-enviromentálna kríza.
Keď sa hovorí o "udržateľnom využívaní", treba vždy brať do úvahy schopnosť regenerácie každého ekosystému v jeho rozličných sektoroch a aspektoch.
Analýzu problémov životného prostredia dnes nemožno oddeľovať od analýzy ľudských, rodinných, pracovných a mestských kontextov a od vzťahu každého človeka k sebe samému, čo plodí určitý druh vytvárania vzťahov k druhým a k životnému prostrediu.
0 comments
♥ Vaše komentáre sú dôležité pre osobný rast autora aj blogu ♥