Polnočná knižnica - Matt Haig

O knihe som už počula, ale nemala som ju ani vo svojom wishliste. Viac menej som si ju spontánne vybrala v našej knižnici. Zaujal ma názov aj obálka a keď som knihu prečítala, vedela som, že si ju musím aj kúpiť. 


Kniha je o tridsiatničke Nore, ktorá sa len tak potĺka životom. Každý deň chodí do práce, je majiteľkou kocúra a rozhodne nie je šťastná. Po tom, ako sa rozhodne spáchať samovraždu sa namiesto smrti ocitá v Polnočnej knižnici. Následne ju knihovníčka pani Elmová prevedie životmi, ktoré mohla mať, keby sa rozhodla inak. 

Medzi životom a smrťou sa nachádza knižnica. A police v nej siahajú donekonečna. Každá kniha núka šancu skúsiť si iný život, ktorý si mohla žiť. A vidieť, aké by to bolo, keby si sa rozhodla inak... Urobila by si niečo inak, keby si mala šancu odčiniť, čo ľutuješ?

Už po pár stranách som pochopila, že je to ten typ knihy, ktorý sa vám prostredníctvom príbehu snaží zmeniť život. Mnohé veci som si chcela zvýrazniť a podčiarknúť, pretože to boli ohromné myšlienky. 

Vďaka krátkym kapitolám som na jedno posedenie prečítala sto strán a míľovou rýchlosťou sa hnala ďalej. Koniec knihy Polnočná knižnica bol predvídateľný, no v priebehu knihy boli okamihy a zvraty, pri ktorých som bola prekvapená. Hoci sa mi páčil štýl autora, ktorý bol zmesou existenciálnej filozofie, psychológie, časových paradoxov a Schrodingerovej mačky, v istých okamihoch toho už bolo priveľa a niektoré úvahy som preskočila.

V knihe opäť nebola žiadna obrovská romantika, ale práve absencia takejto lásky robí z Polnočnej knižnice knihu pre každého - ste zamilovaní, nie ste zamilovaní, prechádzate si rozvodom, ste dospievajúci, ste starý, v stredných rokoch... Dokazuje, že k tomu, aby sme boli šťastní občas naozaj nepotrebujeme nikoho iného ale sami seba. Polnočná knižnica mi dala nový rozhľad do života, že veci nie sú len čiernobiele a neexistuje iba naše trápenie. 

Ak sa vám páčia knihy ako Malý Princ, V zrkadle v záhade, Kam zmizla Alijaška, Papierové mestá, Na vine sú hviezdy, Alchymista, Narnia a im podobné, tak Polnočná knižnica je tiež tá pravá kniha pre vás. A ak vás zaujali myšlienky a autorov filozofický štýl môžete si prečítať aj jeho psychologicko-motivačnú knihu Prečo zostať nažive, v ktorej sám vysvetľuje, prečo sa rozhodol neskočiť z útesu, keď mal sám depresie. 

Nora v poslednom čase čoraz častejšie uvažovala o sebe z hľadiska toho, čím všetkým nie je. Čím všetkým sa nedokázala stať. A bolo toho pomerne veľa. Ľútostí, ktoré jej trvalo neschádzali z mysle.

Každý život obsiahne milióny rozhodnutí. Niektoré sú veľké, iné malé. Ale vždy, keď sa človek rozhodne pre jednu z dvoch možností, dôsledky sa líšia. Vynorí sa nevratná alternatíva, ktorá zasa vedie k ďalším alternatívam. 

 Chcieť je zaujímavé slovo. Znamená nedostatok. Niekedy sa stane, že vyplníme nedostatok niečím iným a pôvodna potreba celkom zmizne. Možno máš skôr problém s nedostatkom niečoho a nie s chcením. Možno existuje život, ktorý chceš naozaj žiť.  


Urobili by ste niečo inak, keby ste mali šancu odčiniť, čo ľutujete?

1 comment

  1. Knížku mám doma, ale ještě jsem ji nečetla. Jsem na ni moc zvědavá a teď se těším ještě víc. 🙂
    Česká obálka není tak povedená.
    Doufám, že se máš dobře. Užij si víkend.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár :)