Umenie je individuálnym prejavom kreatívnej schopnosti duše - jedna z foriem
osvojovania si sveta človekom. Je predmetom skúmania estetiky, umenovedy a
filozofie umenia. Umenie je pre ľudí dôležité. Prináša estetický zážitok do
našich životov. Konkrétne dnes by som vám mala predstaviť článok o nejakom
zaujímavom umelcovi. S touto témou sa za celú výzvu najviac stotožňujem,
pretože skutočne existuje umelec, ktorý by mal byť nám všetkým obrovským
príkladom. Je to Dina Gottliebová. Hovorí vám to niečo? Áno? Nie? Ak nie,
prečítajte si tento článok a verte mi, nikdy na túto ženu nezabudnete. (Vedela
som o nej oveľa viac zaujímaností, ale časom sa moje spomienky zhoršili a
teraz si už ani neodhadujem povedať toľko, čo som vedela predtým. Snáď sa mi
ešte podarí sa stretnúť s nejakým človekom, ktorí o nej bude vedieť veľa, aby
som článok a svoje vedomosti mohla rozšíriť.)
Kto je Dina Gottliebová? Odkiaľ ju poznám?
V 9. ročníku sme zo školy šli na výlet do Osvienčimu a Birkenau. Práve tam so
sa o nej dozvedela. Od vtedy sa mi táto žena vryla do srdca i do mysle. Dina
Gottliebová-Babbittová, vlastným menom Annamaria, sa narodila 21. januára v
Brne 1923. Bola to Česká maliarka židovského pôvodu. Študovala na dievčenskej
meštianskej škole. Školu umeleckých remesiel musela opustiť kvôli vylúčeniu,
pretože bola židovského pôvodu. Vždy to bola optimistická žena, ktorá sa nikdy
nedala zlomiť. Mala špecifický druh humoru. Čísla (61 o16), ktoré jej v
koncentračnom tábore vytetovali na ruku vsadila v lotérii. Nikdy nevyhrala.
Koncentračné tábory
Dňa 28. januára 1942 musela odísť do Terezína spolu so svojou matkou, otcom a
snúbencom. Mužov od Johanny a Diny oddelili ešte pri vchode. Nikdy viac ich
nevidela. Bola umisetnená v rodinnom tábore B2, kde si vďaka svojmu výtvarnému
talentu získala isté prominentné postavenie. O rok prevzali umelkyňu do
koncentračného tábora Auschwitz - Birkenau.
Sprievodca nám hovoril, že jej príbeh sa začína ešte pred tým. Práve do kín
vyšla rozprávka Snehulienka a siedmi trpaslíci. Nespomínam si na to číslo
presne (možno to bolo sedemkrát), ale Dina bola na rozprávku v kine mnohokrát.
Vryla sa jej do srdca natoľko, že na žiadosť spoluväzňou Dina namaľovala
prepašovanými farbičkami obraz toho animovaného filmu na stenu na detskom
baráku. Keď sa na to prišlo, nedostala trest ako si pôvodne myslela, ale
zaujala tým šialeného doktora Josefa Mengeleva.
Práca pre Mengeleho
Jeho chorá myseľ už dlhšie hľadala spôsob ako verne zachytiť farbu rómskej
pokožky. Čiernobiele fotografie neboli autentické a tak mu napadlo, že by Dina
mohla vodovými farbami maľovať jeho "pokusy", obetné baránky. V roku 1944 Dine
nezostávalo nič, než len súhlasiť dokonca bola natoľko drzo odvážna, že si
vyjednávala. Poprosila Mengeleho, aby neposielaj ju ani jej mamu do plynovej
komory. Mengele súhlasil a slovo dodržal. Obe prežili celý koncetračný tábor,
napriek tomu to podľa Dininých priateľov vôbec nebolo jednoduché. Okrem rómov
a väzňou maľovala i ľudí trpasličieho vzrastu, ktorí doktora tiež veľmi
zaujímali. Raz jej doniesol srdce zabitého človeka, rozrezal ho a povedal,
nech ho namaľuje. Keď skončila u Mengeleho, mnohí nadriadení dôstojníci a
dozorcovia ju volali, aby maľovala ich ženy a deti. S prácou sa Dina nikdy
neponáhľala, vedela, že jej to uľahčí väzeňský život, možno aj nádej na
prežitie.
Slová Diny Gottliebovej pre jeden z mnohých rozhovorov:
Raz, keď som dokončila prácu, sadol si predo mňa. Ruky zložil do lona a
vyzval ma, aby som ho namaľovala. Zobrala som ceruzku a pozrela mu do očí.
Boli to oči mŕtveho človeka. Pýtal sa ma, či som si na ňom všimla niečo
špeciáln, niečo, o čom vie iba jeho žena a tak som ukázala na znamienko na
jeho ľavom uchu. Usmial sa. Každopádne sa portrét nezachoval. Ten moment ma
prenasledoval celý život. Bála som sa, že Mengelev vie, že som jediná, kto
by počas súdu, ku ktorému nikdy nedošlo, dokázala starostlivo identifikovať.
Život po vojne
Po vojne odišla Dina a mama Johanna do Paríža. Dina chcela pokračovať v
štúdiu umenia, ale zamestnala sa v štúdiu Volta Disneyho. Skoro až
rozprávkovo tam spoznala jedného z tvorcov Snehulienky a siedmych trpaslíkov
- Arta Babbita. Niektoré zdroje uvádzajú, že Dina pracovala ako jeho
asistentka alebo ako samostatný animátor. S Arta a Diny sa stal pár. Spolu
odišli do Santa Cruz a začala tu pracovať ako výtvarníčka. Žila v Hollywoode
a venovala sa prevažne svojim dvom dcéram a príležitostne pracovala na
animovaných filmoch. V roku 1962 sa s Babbittom rozviedla.
Práca
Naplno sa vrátila ku kresleniu animovaných filmov. Pracovala ako grafická
dizajnérka pre reklamné agentúry, animátorka pre Warner Bros alebo
Hanna-Barbera, kde začala pracovať už vo Francúzsku a za oceánom v rovnakom
umeleckom zariadení. Podpísala sa ako autorka vtáka Tweetyho a kojota
Williho, dokonca sa stala herečkou dokumentárneho životopisného seriálu
Omnibus, v ktorom si zahrala seba samú.
Osud jej obrazov
Počas toho, ako Dina odišla do Paríža, obyvatelia miest a obcí okolo
koncentračného tábora našli po oslobodení jej obrazy. V muzeu v Osvienčime
sa nachádza sedem jej akvarelov a sú vystavované. V 70. rokoch minulého storočia ju naplno zamestnal boj o vrátenie
obrazov, ktoré namaľovala pre Mengeleho. V roku 1973 sa dozvedela, že múzeum
v Osvienčime sa podarilo odkúpiť jej portréty od neznámych kupcov, podľa
niektorých zdrojov bývalých väzňov. Požičala si peniaze na letenku a priamo
v múzeu sa pokúsila vyjednať, aby jej obrazy vrátili. Neuspela. Len rok pred
smrťou jej z Osvienčimu poslali perfektné reprodukcie jej diel. Nikdy ich
neotvorila. Chcela originály.
Dine Gottliebovej sa podarilo s pomocou dcéry, ktorá je filmárkou, spustiť
celú kampaň. Oslovila kongresmenov, kolegovia ilustrátori vydali komiks s
jej životným príbehom. V Osvienčime však neustúpili. Podľa nich majú obrazy
historickú a vzdelávaciu funkciu, a keď má na nich niekto nárok, tak sú to
skôr dedičia Josefa Mengeleho. To bola pre Dinu facka.
S touto osemdesiatšesť ročnou umelkyňou sme sa rozlúčili 29. júla 2009 (!!!)
vo Feltone neďaleko Santa Cruz. Jej dcéra povedala, že ešte na smrteľnej
posteli sa sťažovala, že sa jej nepodarilo získať svoje práce. Boj o jej
obrazy sa jej smrťou neskončil. Jej dcéry a vnuci vyhlásili, že aspoň im sa
raz podarí obrazy dostať späť.
0 comments
♥ Vaše komentáre sú dôležité pre osobný rast autora aj blogu ♥